Rottneros Park öppnar för säsongen på lördag

Rottneros Park öppnar för säsongen på lördag

Träffpunkten för trädgårdsälskare

Rottneros Park har numera ett rykte om sig att vara den sanna träffpunkten för trädgårdsälskare. Just nu anläggs 12 idéträdgårdar och Trädgårdsfestivalen planeras som äger rum 19-20 juni.
– Vi vill att Rottneros Park ska få en stark profil där trädgård och konst kombineras, säger Annelie Johansson, Trädgårdsmästare i Rottneros Park. Vi har en unik skulptursamling men för att det ska bli intressant för nutid och framtid behöver vi lyfta in modern skulptur och konst. Det gör vi i år. Förutom idéträdgårdarna, som är en kombination av trädgårdshantverk, trädgårdsformgivning och konst, så har vi också nyskapande skulptur och installationer i parken. Studenter från Stenebyskolan kommer att ställa ut smidesskulpturer. Moderådet och konstnären Henric Westlund är andra som ställer ut i parken i sommar.

Det är främst Trädgårdsfestivalen som blivit det stora samtalsämnet bland trädgårdsälskare. I år kommer, förutom att de 12 idéträdgårdarna visas, radioprofilen Lisa Syrén kåsera kring trädgård och livet. Lisa hör man annars på lördagsmorgnarna i ”Ring så spelar vi”. Norske blomsterkungen Finn Schjöll visar fantastiska blomsterbinderier och Gustav och Marie Mandelmann inspirerar till ekologisk odling, medan Hannu Sarenström berättar om sina trädgårdsvisioner. Dessutom finns möjlighet till trädgårdsrådgivning. På Trädgårdsfestivalen möts utställare, konstnärer, trädgårdsmästare, trädgårdsformgivare – ja, alla som älskar blad och blomster. Kronprinsessan gifter sig 19 juni och därför visar vi dagen till ära bröllopet på storbilds-tv.

Annat smått och gott som händer i Rottneros Park under sommaren är hundutställning och Packmopedsturné.

Sommarblommorna planteras under juni månad. Följ parkpersonalens arbete på Rottneros Parks trädgårdsblogg.

Sunne Turism har till uppgift att marknadsföra och utveckla turismen i Sunne.