Rullskidlopp i Sunne med världseliten

Rullskidlopp i Sunne med världseliten

Världseliten på skidor möts i rullskidtävlingen "Inge Bråten Memorial" i centrala Sunne, lördag, 2 juli. Nytt för i år är att tävlingarna tv-sänds live under två timmar, både i svensk och norsk tv – TV12 respektive norska TV2 Sportkanalen.

– Åkarna körde många spännande sprintdueller i vinterns världscup! Nu ser vi fram emot samma sak i Sunne och det är med glädje som vi åter får bjuda den värmländska skidpubliken på åkare i absolut toppklass i Sunne centrum. Här får vi en härlig försmak av kommande vinters dueller i skidspåren, säger projektledaren för arrangemanget, Jan Svensson.

Flera toppnamn står på startlinjen, bland annat Johan Olsson (med rötter i Sunne), Stina Nilsson, Marcus Hellner och Ida Ingemarsdotter. Fjolårsvinnaren Calle Halfvarsson är med, redo att slåss för en ny seger.

Från Norge kommer många vassa åkare, bland annat Maiken Caspersen Falla - världsmästare i sprint, Ola Vigen Hattestad - regerande olympisk sprintmästare, Timo André Bakken - norsk sprintmästare 2014 och Ragnar Bragvin Andresen - världsmästare på rullskidor. Anders Gløersen - stafettvärldsmästare i Falun 2015 och Eirik Brandsdal, flerfaldig världscupsegrare.

Lokalt intressant namn i tävlingen är Emil Nykvist, Sunne SLF, dubbel svensk juniormästare i rullskidskytte och vinnare av Sverigecupen i skidskytte. Från skidskyttelandslaget åker Emma Nilsson och Linn Persson, båda från Torsby.

Årets tävlingar för damer och herrar körs i form av en sprint, vilket innebär en prolog, kvartsfinaler, semifinaler och finaler. Hela 16 lopp ska genomföras under två timmar. VM-speakern, Kjell-Erik Kristiansen, ser till att publiken hänger med i tävlingen.

Arrangemanget startar kl 15.00 med underhållning av Björn A Ling och Johan Östling från humor-tv-serien "Ack Värmland". Kl 15.30 presenteras rullskidåkarna från scenen och prologen körs kl 16-17. En minijogg för 6-8-åringar, som springer rullskidloppets bana, startar kl 17.30. Kl 18.00 körs finalpassen, innan det blir prisutdelning ca kl 20.15 och mer underhållning.

Inge Bråten Memorial körs för femte gången i centrala Sunne. Tävlingarna startade 2011 med f.d svenska och norska landslagstränaren Inge Bråten som initiativtagare och projektledare. Bakgrunden för tävlingens namn – "Inge Bråten Memorial" – är att den förre landslagstränaren i Norge, Sverige, Kanada och Schweiz, Inge Bråten, tyvärr avled efter en kortare sjukdomsperiod i cancer, 2013.

Samtliga åkare i tävlingen följer på sid 2-3.

Pressen hälsas välkommen.

Sunne kommun har beviljats 100 000 kronor från Region Värmland till en förstudie som ska undersöka om tävlingen kan utökas till 2-3 dagar i Värmland, få fler tävlingsformer i anslutning till eventet, möjligheter att lägga träningsläger i Värmland/Sunne samt stärka samverkan med föreningslivet.

Kontakt för mer information:
Jan Svensson, projektledare
jansvensson98@gmail.com