Samarbete mellan Sunne och Gateshead öppnar väg in till den brittiska marknaden

Sunne kommuns samarbete med Gateshead City Council i Storbritanninen gör det möjligt för företag i Sunne och Värmland att få en snabb väg in till den brittiska marknaden. Samarbetet inleddes 2015 och går ut på att ge företagen chansen att etablera sig och skapa nätverk i Storbritannien som är Sveriges tredje största exportmarknad efter Tyskland och Norge.

Under sex månader kan Sunneföretag genom kostnadsfria kontor med bredband få tillgång till företagsnätverk i en kreativ och expansiv miljö i Gateshead. I november ifjol fick Sunne besök av en delegation företag från Gateshead som undersökte möjligheterna till etablering och samarbeten här.

Sunne kommun arrangerar nu, 10-12 maj, motsvarande resa till Gateshead. Flera företag inom både den kreativa sektorn och industrin har visat stort intresse för möjligheterna till samarbete. Dessutom deltar Brobygrafiska som bland annat kommer att använda kunskapen för att söka nya utbildningar med inriktning mot digitalisering inom yrkeshögskolan.

– Gateshead har satsat stort på den kreativa och digitala sektorn och vi har mycket att lära oss av dem. Samtidigt har de en stor bilindustri som också dockar väl med Sunnes näringslivsstruktur och vi ser stora möjligheter för många av våra företag att kunna växa på den här marknaden, säger Kristina Lundberg, näringslivsutvecklare i Sunne kommun.

Program med deltagarlista finns på följande sidor i pdf-dokumentet.

Kontakt för mer information:
Kristina Lundberg
Näringslivsutvecklare i Sunne kommun