Socialt nätverk för anhöriga öppnar i Sunne

Nu öppnar det sociala nätverket "Tillsammans" i Sunne - en plats på webben där anhöriga kan prata med andra i samma situation, ge och få tips och goda råd och dela med sig av erfarenheter, sorger och glädjeämnen.

Anhörig är den som vårdar eller stödjer en närstående inom familjen, släkten eller vänkretsen som inte klarar vardagen på egen hand.

Nätverket "Tillsammans" vänder sig till nedanstånde:

• den anhörige och/eller den närstående bor i Sunne kommun

• ålder spelar ingen roll

• oavsett var den närstående vårdas

• även om den närstående har gått bort

Att vara anhörig kan många gånger vara en tung och tidskrävande uppgift. Den anhörige är ett ovärderligt stöd till personen som behöver hjälp. Men ibland behöver också den anhörige få stöd och tid för sig själv.

"Tillsammans" är en plats där anhöriga kan samtala med andra i samma eller liknande situation, ett ställe att vara tillsammans på oavsett var du än är.

Bakom det sociala nätverket för anhöriga står Anhörigstödet i Sunne kommun.

- I nätverket "Tillsammans" kan du vara anonym och skriva under signatur. Men eftersom det som diskuteras här är personligt måste alla som vill vara med göra en ansökan. Det betyder att vi som administrerar det sociala nätverket vet vilka alla är så att du som deltar kan känna dig trygg och våga dela med dig av dina tankar och funderingar, säger Ewa Skoglund, anhörigsamordnare i Sunne kommun.

Eva Skoglund
Anhörigsamordnare, Sunne kommun