Sunne först i Europa med matta som minskar fallskador

Ett unikt golvmaterial som minskar fallskador är inlagd på äldreboendet Salla i Sunne kommun. Fallolyckor är vanligaste orsaken till skador bland personer över 65 år. Många äldre överlever inte traumat efter en fallolycka.

Sunne är först i Europa med att lägga in mattan i ett äldreboende. Det är dessutom första gången materialet används på en så stor yta som 6 lägenheter, en korridor samt i ett samvarorum.

Mattan kommer från Nya Zeeland och tester har även utförts i Australien och USA. Testerna visar att mattan tar emot 70 % av ett fall utan att påverka varken gång eller balans. Mattan består av ett gummimaterial kombinerat med luft. Den är energiabsorberande vilket betyder att den absorberar värme samt dämpar ljud och rörelser.
Risken för att någon som faller ska råka ut för en höftfraktur minskar stort på grund av att mattan är energiabsorberande. Tyngden fördelas över en större yta samtidigt som mattan buktar neråt (absorberas) när en person faller.

Finn Nilson, forskare på Karlstads universitet, bedriver forskning kring golvmaterialet under en treårsperiod. Han följer projektet i Sunne och är övertygad om mattan i framtiden läggs in i många äldreboenden. Flera äldreboenden i både Sverige och Norge har redan visat stort intresse.

– Äldre är en överrepresenterad grupp när det gäller fallskador. Det är verkligen motiverat att skapa miljöer för den gruppen att röra sig i. Alternativet är att begränsa deras rörelsemöjlighet, säger Finn Nilson.

Projektet är fortfarande nytt, men både Britt-Inger Olsson, enhetschef på Salla och Ann-Katrin Nilsson, vård- och omsorgschef i Sunne kommun, säger att boende, personal och besökare redan har märkt av en behagligare och lugnare miljö.

– Det är främst mänskligt lidande vi vill undvika. En lårbensfraktur kostar dessutom samhället 250 000 kronor. Det är samma summa som kommunfullmäktige beslutade att anslå för att mattan skulle kunna installeras, säger Gunilla Ingemyr, ordförande i socialnämnden.

Har du frågor kontakta

Britt-Inger Olsson