Sunne hyllar nominerade ungdomstalanger

Sju ungdomar från Sunne är nominerade till utmärkelsen "Årets ungdomstalang 2013".

Pressen hälsas välkommen till prisutdelningen som är på Vattenlandet i Sunne, söndag 16 juni kl 14.00

16 juni är en friskvårdsdag för Sunne kommuns anställda med familjer på Vattenlandet i Sunne. Samtidigt hyllas ungdomstalangerna och allmänheten är inbjudna att vara med. Bakom utmärkelsen står Sunne kommun i samarbete med centrumföreningen SKUTT (Sunne kommun utvecklas tryggt tillsammans).

De nominerade är
Rebecca Johansson, 20 år, från Västra Ämtervik, satsar på att bli framgångsrik inom musikevents. Gymnasiet gick hon i Hultsfred på musikeventskolan Gyro. I management inom musik blev hon bäst på skolan. För det fick hon ett stipendium som innehöll en 10 veckors resa till USA där hon praktiserade på ett musikbolag. Just nu går hon en tvåårig fördjupningsutbildning i Nyköping. Vid sidan av skolan jobbar hon som manager för bandet Future Idiots som har skivkontrakt i USA och som har gett ut fem skivor. Rebecca är engagerad i "Putte i Parken" och har varit med i sammanhang som Hultsfredsfestivalen, Grammisgalan, P3 Guldgalan, Babel och Sweden Rock.

Love Persson, 19 år, från Sunne har ett brinnande intresse för musik. Han sjunger och spelar flera instrument, bland annat gitarr, bas och piano. Han är hårdrockaren som gärna spelar ett stycke Chopin likväl som något egetskrivet klassiskt verk. Love är en stor inspiratör och rör sig obehindrat mellan olika genrer. Han lägger ner mycket tid på att öva och det ger resultat. På sin egen studentkonsert, i programmet Stage and Perform på Estetiska skolan i Arvika, ordnade han allt från lokal till annonsering, mediakontakter och en 2 x 40 minuter lång konsert.

Linn Nilsson, 19 år, från Västra Ämtervik, och svensk mästare i volleyboll 2012-2013 och presenteras ofta som "stjärnskottet från Värmland". Linn är fostrad i Västra Ämterviks volleybollklubb och gick volleybollgymnasiet i Falköping. Därefter värvades hon till elitserielaget Katrineholm. Vid flera elitseriematcher har hon utsetts till matchens lirare. Under SM-finalens första match fick Linn priset som bästa spelare med omdömet "helt outstanding". Media pratar gärna med Linn som lovande talang och hon intervjuas ofta i nationell tv och radio, där hon sprider "fryksdalsmålet". Linn har skrivit nytt kontrakt med Katrineholm.Titlar med Katrineholms volleybollklubb: • Vinst i elitserien • Ligacup-guld • Grand Prix-guld • SM-guld

Anton Fredheim Ekström, 15 år, från Stöpafors, spelar tvärflöjt med en känsla utöver det vanliga. En gång i veckan åker han till Vänersborg för att träffa en pedagog som utmanar honom. Anton har spelat sig in i Västra Götalands Ungdomssymfoniker med 80 av Västra Götalands bästa unga musiker. Han får fantastiska vitsord av sina lärare som att han är "en av de mest begåvade och lovande musiker jag hört i hans ålder" eller "Anton har en exceptionell musikalisk begåvning kombinerat med stor hängivenhet och entusiasm".

Henrik Neubauer 15 år, från Sunne, "lever ishockey". Fostrad i Sunne IK, men värvades för spel i Arvikas U 16 elitlag och därefter Färjestads U 16 elitlag. En uppskattad lagkamrat som ger energi till laget och alltid är på gott humör. Flyttade hemifrån som 15-åring för att kunna spela i Färjestad. Fixar skolan lika galant som städning och matlagning i lägenheten som han delar med några hockeykompisar. • Tv-puckspelare i Värmlandslaget • SM-guld med U16-laget • Representerat Sverige i U16-landslaget under tre turneringar 2012-2013: Nordic cup i Danmark och två fyranationsturneringar i Ryssland och Tjeckien. Nu drömmer han om fler landslagsäventyr med U17 • Antagen till FBK:s hockeygymnasium i Karlstad

Viktor Hergén Ekengren, 14 år, från Tjustersby har haft motocross som sitt stora intresse sedan sjuårsåldern. Beskrivs som en ödmjuk och målmedveten kille! • Fjolåret resulterade i en 7:e plats i USM som består av sex deltävlingar runt om i Sverige. • Vinnare av Värmlandscrossen 3:e året i rad • 3:a i Svealandsfräsen. Året som kommer är fyllt med tävlingar bland annat USM där han hoppas nå högre. Han hoppas även att få delta i någon EM-deltävling.

Alicia Emilsson är 14 år, från Sunne. Hon flyttade från Tyresö till Sunne i somras och började på kulturskolan där hon spelar gitarr och sjunger. Hon deltog i Ung Kultur Möts-finalen i Sunne och gick vidare till Värmlandsfinalen i Arvika. Där utsågs Alicia, som yngsta deltagare, till ett av Värmlands bidrag på den stora riksfinalen i Karlskrona den 15-18/7. Alicia har en enorm talang för musiken och har redan visat sig på Sunnes musikaliska karta.

Har du frågor kontakta Mats Svärdsén, friskvårdskonsulent, Sunne kommun, 070-583 96 89.