Sunne pilotkommun för serviceutveckling på landsbygden

Tillväxtverket har valt ut Sunne till pilotkommun och finansierar en halvtidstjänst, 2012-2014, som ska arbeta strategiskt för att utveckla hållbara servicelösningar på landsbygden. Insatsen ingår som en del i arbetet med näringslivsutveckling och en attraktiv livsmiljö.

- Syftet med satsningen är att ta fram en modell som innebär att vi kan bevara och utöka den offentliga och kommersiella servicen på landsbygden. Vårt mål är att hitta de smartaste lösningarna på utmaningarna med kommersiell service på landsbygden genom att samarbeta med banker, affärer, företag och medborgare, säger Kristina Lundberg, landsbygds- och näringslivsutvecklare. Genom projektet utökar hon sin arbetstid i Sunne kommun till heltid.

Projektet bygger vidare på det arbete som gjorts i Sunnes EU-projekt Genius Loci, 2008-2011, den rådgivning som pågår i kyrkbyarna samt det unika samarbetet med byalagen kring bredbandsutbyggnad.

- Från 1 juni kan vi intensifiera arbetet med att utveckla landsbygden i Sunne. Det känns fantastiskt roligt. Vi ska jobba för tillväxt, ökad attraktionskraft och inflyttning i kyrkbyarna, säger Anna Blomquist, tillväxtstrateg i Sunne kommun och ansvarig för projektet.

Det handlar om att skapa förutsättningar för fler företag, fler servicefunktioner, utöka antalet godstransporter, förbereda för kontantlöshet och jobba för att lanthandeln ska bli mer lönsam.

- Vi ska ha idémöten i olika konstellationer och forum för att hitta och sprida de bästa idéerna. Helt enkelt använda det arbetssätt som vi gjorde i Genius Loci och som fungerat så bra - vilket Tillväxtverket också har sett, säger Kristina Lundberg.

Det är regeringen som gett Tillväxtverket i uppdrag att genomföra insatser lokalt på landsbygden. Stor vikt läggs vid att sprida framgångsrika modeller till övriga kommuner i Sverige.

Anna Blomquist
Tillväxtstrateg, Sunne kommun