Sunne vill satsa på kvalitet i skolan

Sunne kommun vill satsa på kvalitet i skolan och skapa stimulerande studiemiljöer. Eleverna får ett bredare utbud, tillgång till mer stöd och fler kamrater.

Vi vill också skapa möjligheter för alla att delta i fler utvecklingsprojekt. Men för att göra den här satsningen möjlig måste vi samla våra resurser, säger bildningsnämndens ordförande, Lena Gynnemo.

Sunne kommun har idag 11 grundskolor. Nya lagkrav på kvalitet i skolan gör att det inte längre fungerar väl att ha så många små enheter. De nya kraven handlar bland annat om lärarbehörighet för att sätta betyg i årskurs 6 och elevens rätt till särskilt stöd.

Idag, 9 januari, fick bildningsnämndens arbetsutskott en kort inblick i den fördjupade skolutredning som utförts på uppdrag av kommunfullmäktige. Hösten 2009 gjordes en utredning som pekade på samma sak: sett till antalet elever har Sunne för många små enheter och den utspridda verksamheten gör det svårt att hålla kvalitetsnivån. För att kunna följa skollagens krav så är skolorna Klätten i Stöpafors, Rottneros och Bäckalund med i diskussionen om nedläggning.

2011 går bildningsnämnden back med 5 miljoner kronor.
Vi når vare sig kvalitets- eller ekonomimålen 2011. Det är hög tid att vi säkerställer kvaliteten och likvärdigheten i våra skolor. Nya skollagen ställer krav som gör att Sunnes skolstruktur inte längre är tidsenlig. Vi ska också göra en arbetsmiljöbeskrivning. Målsättningen är att våra medel ska gå till verksamhet, säger förvaltningschefen för bildningsnämnden, Ulf Olsson.

24-25 januari har bildningsnämnden ett internat tillsammans med kommunstyrelsens ordförande, Ola Persson, ledamöterna i kommunstyrelsen Åsa Rådhström och Mikael Lilja, kommunchefen Olle Edgren och rektorerna i Sunne kommun.

Ulf Olsson presenterar då utredningen för oss och sedan diskuterar vi i grupper. Varje rektor ger sin syn på verksamheten. 6 februari har vi sammanträde i bildningsnämnden och därifrån tas diskussionen med till respektive partigrupp, säger bildningsnämndens ordförande, Lena Gynnemo.

Möten och diskussioner på skolorna blir det i Klätten 26 januari, i Bäckalund 31 januari, i Rottneros 1 februari och i Sunne 7 februari för alla intresserade.

20 februari tas skolutredningen upp på bildningsnämndens arbetsutskott och i bildningsnämnden den 5 mars. Under april går frågan vidare från kommunstyrelsens arbetsutkott, via kommunstyrelsen till kommunfullmäktige.

Lena Gynnemo (C)
Ordförande bildningsnämnden