Sunneborna bjuds in till dialog med politiker

En utökad dialog med Sunnes invånare. Det ska Sunne kommun initiera enligt den nya kommunstrategin, 2014-2025.

– Kommunen ska producera tjänster som människor vill ha. Vi vill lyssna och också ta vara på det engagemang som Sunneborna har för platsen där de bor och verkar, säger Anna Blomquist, tillväxtstrateg i Sunne kommun.

Vid fem tillfällen under hösten bjuds Sunneborna – ungdomar och vuxna – in till möten med några av Sunnes förtroendevalda i kommunfullmäktige. Fyra tillfällen är på café Megafon i centrala Sunne. Ett tillfälle är på mârten. Då finns politikerna i kommunhusets reception, Kvarngatan 4.

– Vi vill träffa både ungdomar och vuxna så mötesplatsen Megafon känns som helt rätt plats att träffas på. Vi ser fram emot en tätare dialog med Sunneborna, säger Åsa Rådhström, ordförande i bildningsnämnden.

Tider: 16/9, 14/10, 11/11 och 2/12 kl 16.00-17.30
Plats: Café Megafon, Järnvägsgatan 17, Sunne

Tid: Mârten i Sunne, 3/10, kl 10.00-14.00
Plats: Kommunhusets reception, Kvarngatan 4

Alla som vill vara med och utveckla Sunne har möjligheten. Med hjälp av Sunnemodellen som arbetades fram under EU-projektet "Genius Loci – platsens talang", 2008-2011, ska Sunneborna involveras tidigt i utvecklingsprocesser. Sunnemodellen innehåller fem pusselbitar och utgår från individen – människan. Övriga pusselbitar är öppenhet, medskapande, tillit och bemötande.

– Med Sunne menar vi hela det geografiska området i kommunen som inkluderar alla våra byar. Vi ska stötta utveckling och främja ett gott liv i kommunens alla delar.

Anna Blomquist
Tillväxtstrateg, Sunne kommun