Två padelbanor utomhus på gång i Sunne

Två padelbanor utomhus på gång i Sunne

Två utomhuspadelbanor i träkonstruktion planeras intill tennisbanorna på Kolsnäs i Sunne av företaget Monkey padel AB. Schaktarbetet startar preliminärt den här veckan.

– Sunne kommun arrenderar ut marken till exploatörerna och det här är den första padelbanan i Sunne, säger Johanna Bergsman, enhetschef på plan och projekt i Sunne kommun.

Etableringen breddar kommunens utbud av fritidsaktiviteter och ger Kolsnäsområdet ännu mer karaktär av ett center för rekreation, motion och nöje för både kommuninvånare och besökare.

– Vi är väldigt glada för att etableringen gått i lås. Intresset för padel* ökar lavinartat . Det är en sport som kan utövas av de flesta och lämpar sig väl som familjeaktivitet. Det känns kul att Sunne kan erbjuda padel inom kort, säger Åsa Gertling, näringslivsutvecklare i Sunne kommun.

Att padelbanorna byggs i trä passar bra i Sunne kommun.

– Sunne har en träbyggnadsstrategi där vi säger att vi vill stärka kompetens- och konkurrenskraft och stimulera nya etableringar. Utöver att Sunne får en ny och rolig sport för invånare och besökare så bidrar Monkey padel AB till ett klimatanpassat byggande i trä, vilket vi är extra glada för, säger kommunstyrelsens ordförande Gunilla Ingemyr (C) och kommunstyrelsens 1.e vice ordförande, Tobias Eriksson (S).

Johanna Bergsman
Enhetschef plan och projekt, Sunne kommun
0565-161 98, 070-280 71 82
johanna.m.bergsman@sunne.se