Med start 6 juli erbjuder Sagolika Sunne unika vandringsberättelser i samverkan med Västanå teater i den värmländska finnskogen.

Unika vandringsberättelser i Sunne med Västanå teater

Under sommaren 2021 bjuder Sagolika Sunne i samarbete med Västanå teater in till vandringsberättelser längs Gruvrundan. De guidade vandringarna arrangeras på tisdagar med start 6 juli. Sista vandringen är den 10 augusti.

Västanå teater har levererat berättelser på sitt särskilda vis sedan 1972.

– Att vi nu kan erbjuda guidade vandringar med inslag av Västanå teaters berättarkonst gör att sommarens guidade vandringar i Sunne blir helt unika, säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun.

Intresset för att vandra är stort i hela Sverige och under pandemin har det ökat ytterligare. I Sunne är en av de mest populära lederna Gruvrundan vid sjön Mangen.

Gruvrundan är en av Värmlands certifierade leder och mäter 10 km i varierad terräng. Vandringen bjuder på ett stycke värmländsk industrihistoria. Redan på 1560-talet fanns verksamhet i Mangens gruva. Gruvrundan är en del av den värmländska finnskogen och där finns även lämningar efter svedjefinnarnas bosättningar.

”Vandringsberättelser längs Gruvrundan” ger deltagarna mer kunskap om historian och om naturen genom diplomerade guider. Västanå teaters inslag ger upplevelsen en extra och annorlunda dimension.

Att vandra med guide innebär inte bara vägledning och mer kunskap. Det innebär också att den som vill vandra med sällskap får den möjligheten. Max antal i gruppen är 15 personer.

– Vi hoppas att ”Vandringsberättelser längs Gruvrundan” ska ge minnesvärda upplevelser utöver det vanliga.

För att delta anmäler man sig till guiden för dagen. Kostnaden är 190 kr/person. Guide framgår på sagolikasunne.se inför första publika vandringen.

Pressen hälsas välkommen att delta vid genrepet för ”Vandringsberättelser längs Gruvrundan”, tisdagen den 29 juni 2021. Vandringen startar vid Asphöjdens parkering kl 10.00. https://goo.gl/maps/mvBzHfmfCP...

Det går även bra att ansluta kl. 12 vid Stavtorp (vägbommen är öppen). Ring Maria Nordmark för vägbeskrivning.

Maria Nordmark
Turismutvecklare, Sunne kommun