Vattnet i Gräsmark kan användas som vanligt

Vattnet i Gräsmark kan användas som vanligt igen. Analyssvaren från två stycken uppföljningsprov visar att dricksvattnet är godkänt.

Det var i lördags som ett av proven vid vattenverket i Gräsmark inte fick godkänt. Vattnet bedömdes då som otjänligt.

- Råvattenbrunnen är nu rengjord och UV-filter är monterat. Efter dessa åtgärder har två uppföljningsprov tagits och de visar att dricksvattnet återigen är godkänt och kan användas som vanligt, säger Hans Nilsson, VA-ingenjör i Sunne kommun.

Vid normal provtagning tas totalt sex prover för kemisk och bakteriell analys på råvatten – utgående från vattenverket och hos någon användare. Provtagningen görs två gånger per år. I år gjordes det den 6 mars och den 4 september i Gräsmark.

I provet från den 4 september fanns en liten indikering på koliforma bakterier. Vattnet var fortfarande fullt användbart, men som rutin gjordes då ett omprov som fick bedömningen otjänligt. Detta resulterade i att vattnet behövde kokas innan det kunde drickas. Samma rutiner för provtagning gäller vid övriga vattenverk i Sunne kommun.

Hans Nilsson
VA-ingenjör, Sunne kommun