Workshop om Sunnes framtid

Sunneborna bjuds in till en workshop om Sunnes* framtid, 27 mars. Underlaget till en ny kommunstrategi 2014-2020 samlas just nu in genom dialog med invånare och andra verksamma i Sunne.

Många är med och tar fram den nya strategin.

- Vi använder Sunnemodellen i dialogen. Den bygger på de erfarenheter vi skaffade oss i Genius Loci-projektet, 2008-2011. Modellen går ut på att människor är med från allra första början och att vi mixar åldrar och intresseområden för att från start få så många perspektiv som möjligt i diskussionerna. Vi vill få in alla olika synvinklar innan arbetet med att ta fram ett förslag börjar, säger Anna Blomquist, tillväxtstrateg i Sunne kommun.

Politiker i fullmäktigeberedningen för framtagande av ny kommunstrategi samlar in åsikterna. De har träffat folk utanför lanthandlarna samt utanför mataffärerna i centrala Sunne. De har varit på Ski Sunne en kväll och på en framtidsdag för ungdomar. Enskilda workshops med ungdområd, handikappråd och pensionärsråd samt med kommunstyrelsen, socialnämnden och kommunledningsgruppen har hållits. I maj körs en stor workshop med kommunens alla chefer, nämndordföranden och fackliga ordföranden.

27 mars är det dags för en stor workshop dit alla som är intresserade kan komma. Mötesformen kallas för Open Space där alla får komma till tals på lika villkor med syfte att få ett kreativt möte. Tillsammans skapar deltagarna dagordningen utifrån temat "Hur vill vi utveckla Sunne fram till år 2020?"

Pressen hälsas välkommen.

Tid: 27 mars kl 18.30

Plats: Demokraticentrum, Fryxellska skolan

*Med Sunne menar vi hela kommunens geografiska område