Tekniske chefen blir tillförordnad vd

Peter Drugge, SunPines tekniske chef, blir nu tf vd för SunPine.

– Det är ett fantastiskt företag, så det känns verkligen bra.

Magnus Edin lämnar rollen som vd på SunPine efter sju år och börjar den 15 januari som vd på Lindbäcks Bygg. I hans ställe träder nuvarande tekniske chefen Peter Drugge in som tf vd på SunPine.

Hur känns det att kliva på rollen som tf vd för SunPine?

– Det är ett förtroende att förvalta givetvis, det är ett fantastiskt företag.

För de som inte känner dig, vad har du gjort innan SunPine?

– Jag har arbetat inom fordonsindustrin i Gestamp Hardtech i olika chefsbefattningar och vd i tre och ett halvt år. Sedan 2016 anställd på SunPine som teknisk chef, men innan dess kom jag in på projekt på SunPine redan i maj 2015. Så jag känner bolaget väl.

Vad blir ditt viktigaste fokus nu framåt?

– Det är att se till att investeringen löper på och stötta projektet. Och att ledningsgruppen klarar det viktiga arbetet som ska göras så att allt kommer på plats på ett bra sätt. Den nya vd:n som sedan tillträder ska få en bra start när hen är på plats. Jag är helt trygg med att vi kommer att fixa det jobbet.

Ni inviger nytt kontor och har byggt nytt laboratorium och intill befintlig fabrik reser ni nu en ny andra fabrik… investeringar på över 400 miljoner sker nu… en expansiv tid att kliva in i nya rollen…

– Jag känner mig trygg i och med att vi har tillstånd på plats och vi har en väldigt kompetent organisation från ledningsgruppen till våra olika avdelningar.

Ni ska också rekrytera, det blir cirka tio nya medarbetare… elektriker, mekaniker, processoperatörer och ingenjörer. Till eventuellt nyfikna, varför ska man söka anställning på SunPine?

– Vi är ett fantastiskt företag, tänker jag. Vi är ett ungt bolag i expansion och vi har en äkta grön profil. Vi bidrar varje dag med vårt arbeta med att aktivt reducera koldioxidutsläpp. Det vi gör är ett bidrag för att vi ska klara de miljömål vi har för framtiden.

Namn: Peter Drugge

Ålder: 59

Bor: Mörön, Luleå

Familj: Fru och tre döttrar

CV i korthet: Teknisk chef

Aktuell: Kliver in som tf vd på SunPine

SunPine ägs idag av Preem, Sveaskog, Södra och Lawter.