SunRoof ökade försäljningen med 731 procent under 2021

SunRoof ökade försäljningen med 731 procent under 2021

Den svenska startupen inom solenergi och tech gjorde ett starkt föregående år. Företaget som säljer integrerade solcellstak har under 2021 ökat sin försäljning med 731 procent i jämförelse med 2020.

Enligt VDn Petteri Olsén är det en kombination av SunRoofs konkurrenskraftiga produkt, svenskarnas hållbarhetstänk, avkastning på hushållens ekonomi och företagets framgångsrika rekrytering som bidrar till den snabba tillväxten.

SunRoof har haft en fin tillväxt i 2021. Solenergi står idag endast för 1 procent av Sveriges elproduktion så här finns en stor potential till att öka solenergianvändningen i stort. På grund av efterfrågan har vi i 2021 utökat personalstyrkan med över 700 procent och med tanke på dagens elpriser ser vi stor potential för SunRoof att öka marknadsandelarna ännu mer, säger Petteri Olsén, VD SunRoof Sverige.

2022 ligger fokus på montage och installation av flera hundra soltak i kombination med fortsatt ökad tillväxt. Företaget meddelade i ett pressmeddelande i november att den stora efterfrågan på SunRoofs soltak har lett till köbildning för installation hos hushållen.

Det svenska moderbolaget SunRoof International levererar också starka siffror och visar en ökad försäljningsomsättning på omkring +660 %. SunRoof bedriver sin verksamhet i Sverige, Tyskland, USA och Polen och vänder sig till både privatpersoner, organisationer och företag.