Gå direkt till innehåll
Köksskåp flyttades ut för att göra plats åt en stor fondbild med tropisk sandstrand som täcker två väggar och skapar en skön panorama-känsla.

Nolhaga Parkbad i Alingsås satsar på solterapi för D-vitamin och hälsa

Tack vare samarbete med Kultur- och utbildningsförvaltningen i Alingsås kan invånare snart njuta sol och värme från Sunwell solsimulator på Nolhaga Parkbad. Ett mindre behandlingsrum på relaxavdelningen Lugnet har förvandlats till tropiskt paradis med sandstrand, glittrande hav och värmande sol.

Regeringen och Folkhälsomyndigheten har infört flera restriktioner och rekommendationer i syfte att minska smittspridningen i samhället, och därför håller även Nolhaga Parkbad stängt för allmänheten. Men, mitt i allt det negativa med pandemin väljer Kultur- och utbildningsförvaltningen i Alingsås att investera i ett solrum för att värna om hälsa och för öka kvalitetsutbud på relaxavdelningen Lugnet.

Det tropiska solrummet blir en bra komplement till relaxavdelningen Lugnet som efter pandemin kommer att står redo för att återigen välkomna allmänheten med en en härlig lounge där man kan landa en stund, innan det är dags att utforska flera olika bastur, japansk pool, relaxbäddar, terrass med badtunna mm. Det finns dock tankar på att eventuellt öppna det nya solrummet tidigare. Jan Wärn, Verksamhetschef Kultur- och utbildningsförvaltningen säger:

- Det behövs flera positiva nyheter mitt i allt det negativa som pandemin har ursakat. Det nya solrummet ska bli en del av spautbudet och ingå i entréavgiften för relaxkunder. Solrummet ska även finnas tillgängligt för enstaka separata bokningar.

Jan fortsätter: - Vi inser vikten med solljuset och D-vitamin som det har forskats en del om, och vill vara med och erbjuda solen till våra kunder. Just nu pågår de sista arbeten med att iordningställa rummet med inredning och dekorationer. Vi vet inte exakt när vi kan öppna, men undersöker möjlighet att eventuellt erbjuda solterapi tidigare än det uppskattade upphörandet av restriktioner enligt pandemilagen.

Ljusterapi faller under skattefria friskvårdsaktiviteter godkända av Skatteverket.

Nolhaga Parkbad är anslutna till friskvårdportalen e-Passi och Activay och kommer därmed möjliggöra användningen av friskvårdbidrag till solterapi i det nya solrummet, enligt Jan Wärn.

Sunwell solsimulator efterliknar riktigt solljus med hela spektrumet. IR värme lindrar smärta, ljuset ökar energi och välmående, och kontrollerad låg UV stimulerar produktion av D-vitamin. Se mer Vad är solsimulator

Mirka Storm, Marknads- och Försäljningsansvarig för Sunwell säger:
- Solljus är extra viktigt under pandemin då flera nyheter om sambandet mellan D-vitamin och risken för svårt insjuknande i Covid har publicerats. Våra solrum och solsystem har använts för ökad hälsa och välmående i snart 20 år och det finns dokumenterade positiva resultat från flera forskningsstudier, både i Sverige och utomlands.

För ytterligare information, vänligen kontakta Mirka Storm, Marknads- och Försäljningsansvarig för Sunwell på Ircon Drying Systems AB, tel. +46 (0) 766 104956.

Taggar

Sunwell bygger specialutvecklade solsimulatorer och solrum där människor kan stärka immunförsvar, få ny energi och må bra. Sunwell solsimulator skapar artificiellt solljus som kan mäta sig med originalet, med den fördelen att mängden UV-strålningen är filtrerad till låga nivåer.

Solterapi i ett av Sunwell solrum erbjuder mer än ljus, värme och en inspirerande miljö – den har flera positiva hälsoeffekter, skapar mervärde för företag och kan minska sjukskrivningar.

Sunwell sprider ljus och värme inom olika områden som friskvård, hotell, spa, badanläggningar, massage- och yogastudios, äldreomsorg, restaurang, högskolor mm. Sunwell’s solstrålar lyser inte bara i Sverige, utan har nått ut även till flera länder i Europa och Nordamerika.

Mirka Storm

Presskontakt Marknads- och Försäljningsansvarig Marknadsföring och Försäljning 0521777202