Solen gör dig pigg och glad

Äntligen är det sommar med sol och värme. Har du också känt att humöret stigit några grader tillsammans med temperaturen ute? Visst är det så att solen har en stor inverkan på oss människor. Även om jag får erkänna att fotbolls-VM också är en rejäl humörhöjare för tillfället.

För oss som arbetar med solljussimulering är det ingen nyhet att solljuset påverkar oss positivt och att regelbunden vistelse i ljuset bidrar till många goda hälsoeffekter.

Läs gärna vår studie där äldre och personal från ett äldreboende, som haft solrum i många år, berättar sina egna erfarenheter. Solrummen är mycket uppskattade för både ljusets och värmens skull under våra mörkare årstider och när vädret inte bjuder på så mycket värme. I våra solrum kan man själv reglera temperaturen och det kan vara extra skönt med värmen om man har värk i muskler och leder. Ljuset och värmen tillsammans med vågbrus och en härlig interiör ger också skön avslappning. Studien hittar du om du scrollar ned lite.

Det finns många ställen där allmänheten är välkommen att prova solljus från Suntech. Två av de senaste är Arena Orskarshamn och Selma Spa i Sunne.

"Forskaren: Därför blir du glad när solen lyser"

I en artikel berättar Arne Lowden, docent på stressforskningsinstitut på Stockholms universitet, om solljusets positiva egenskaper för bl.a. humöret. Han skriver även om hur ljuset faktiskt ger bättre sömn. Kroppen behöver ljuset på dagen för att få signaler om vilken tid på dygnet det är och en bra dygnsrytm ger bättre sömn. Även sömnen är ju viktig för vårt humör. Det ligger en hel del i uttrycken "trött och grinig" och "pigg och glad".

Läs artikeln med Arne Lowden, expert på Sömn-, solljus och dygnsrytmer, här