Gå direkt till innehåll

Fler än anhöriga får använda solrummet på Rosenhäll i Uddevalla

Sunwell har installerat solrum på ett hundratal äldreboenden, aktivitetscenter, vård och omsorgsboenden, mötesplatser och centraler för seniorer där den hälsosamma solmiljön minskar utanförskap och fyller en viktig social funktion.

Ibland flyttas verksamheter till andra platser och då hjälper Sunwell till att flytta  också solrum. Efter flertalet flytt i 2020 var det dags för ytterligare även i 2021.

Solrummet på Anhörigcentralen på Rosenhäll i Uddevalla kommun har flyttats till en ny lokal på samma adress. De flesta kulisserna har kunnat återanvändas. Istället för sandstrand har kunden valt ett nytt lättskött golv, då det nya solrummet ska kunna användas av alla i huset, dvs. boende inom äldreomsorgen, brukare inom LSS, anhöriga och personal.

”Sunwell har gjort ett bra arbete med att flytta solrummet, tycker det har blivit mycket fint", säger Malin Elbing, Anhörigkonsulent på Uddevalla kommun.

"Istället för att lägga ner en fungerande aktivitet med solterapi som skapar väldigt mycket glädje och stärker hälsa, erbjuder vi våra kunder flyttning av solrummen. Vi försöker alltid att återanvända så mycket som möjligt av kulisserna och i samarbete med kunder hittar vi alltid en bra lösning", säger Mirka Storm, Försäljningsansvarig för Sunwell.

För ytterligare information, vänligen kontakta Mirka Storm, Marknads- och Försäljningsansvarig för Sunwell på Ircon Drying Systems AB, tel. +46 (0) 766 104956.

Ämnen

Sunwell bygger specialutvecklade solsimulatorer och solrum där människor kan stärka immunförsvar, få ny energi och må bra. Sunwell är inte bara en sollampa utan en solsimulator  som skapar artificiellt solljus jämförbart originalet, med den fördelen att mängden UV-strålningen är filtrerad till låga nivåer.

Solterapi i ett av Sunwell solrum erbjuder mer än ljus, värme och en inspirerande miljö – den har flera positiva hälsoeffekter, skapar mervärde för företag och kan minska sjukskrivningar.

Sunwell sprider ljus och värme inom olika områden som friskvård, hotell, spa, badanläggningar, massage- och yogastudios, äldreomsorg, restaurang, högskolor mm. Sunwell’s solstrålar lyser inte bara i Sverige, utan har nått ut även till flera länder i Europa och Nordamerika.

Bernt Grönroos

Presskontakt Project Manager Sverige och export 0521 - 777 203

Get that sunny feeling!

Sunwell levererar specialutvecklade solsimulatorer och solrum/solmiljöer med syftet att genom solterapi öka välbefinnandet, ge avslappning och bistå med flera positiva hälsoeffekter.

Sunwell solsimulator är helt unik, då den efterliknar naturligt solljus med solens hela ljusspektrum, inklusive värmen och solkänslan, med den fördelen att mängden UV-strålningen är filtrerad till låga nivåer.

Sunwell solrum byggs upp för att skapa en exklusiv känsla och komplett upplevelse. Kombinationen uppiggande solljus, skön värme, fläktande havsbris, behagliga dofter, lugnande bakgrundsljud och mjuk sand mellan tårna får besökare att slappna av och koppla bort vardagen.

Sunwell solrum är ett bra komplement för badanläggningen och hälsoföretag som vill erbjuda det ”lilla extra” till sina kunder och sticka ut bland konkurrenter.
Sunwell har installerat solrum på ett hundratal kommunala och privata äldreboenden där solljuset visar sig ha en mycket positiv inverkan på humöret hos de äldre samtidigt som personalen får mer energi över till vård och engagemang.
Det finns studie som påvisar 25% minskning av sjukfrånvaro på arbetsplatsen tack vare solljusterapi. Ljusterapi faller under friskvårdsaktiviteter godkända av Skatteverket som arbetsgivaren via friskvårdsbidrag kan erbjuda skattefritt till sina anställda. Solljusterapi finns även hos de stora friskvårdsleverantörerna som Benify, ActiWay, ePassi och Wellnet.

Sunwell solsimulator är diskret när den inte används och kan lätt smälta in i miljön på en arbetsplats eller i en offentlig miljö.