I ett medelhavsinspirerat solrum på Sunlight Resort Bergby Gård i Roslagen kan besökare förflytta sig till grekisk sommar och tanka D-vitamin mitt i vintern.

Ljusterapi med simulerad sol mot vinterdepression i "grekiska" Hallstavik

Jeanetthe Tamp som driver Bergby Gård fick idén om ett solrum redan för tio år sedan, när hon och en god vän läste om ljusterapi. Projektet fick mogna fram och till slut blev en verklighet med unik miljö - den enda av sitt slag i Sverige. Den 6 november invigdes Greklandsinspirerad solanläggning för ljusterapi där man förutom en riktig semesterkänsla kan både tanka D-vitamin och motverka vinterdepression.

Bergby Gård ligger naturskönt beläget vid Väddö kanal, ca 6 km söder om Grisslehamn. Här finns badstrand med bryggor, stort friluftsområde, och två 18-håls golfbanor inom 1 mils avstånd. I samarbete med Hallstaviks Golfklubb kan man boka golfpaket där man kombinerar skön vistelse på Bergbygård med golvrunda.

När Jeanetthe kontaktade Sunwell i början av året, fanns det först tanke. på en tropisk miljö i deras festlokal på 90 m2 där ena halvan var tänkt som sandstrand med solterapi och resten som trädeck med bar och servering. Under våren växte fram en annan idé: att skapa en sandstrand med solstolar i mitten av rummet som man skulle kunna kliva in på från hela lokalen. Sunwell installerade då två stycken solsystem Trippel efter varandra som belyser hela strandytan och erbjuder effektiv ljusterapi med simulerad solljus till ca 10 personer samtidigt.

- Vi ville att det skulle vara något extra, säger ägaren Jeanetthe Tamp. Vi har tittat på andra solrum och såg potential att erbjuda solljusterapi i en annorlunda miljö där även golfen kunde vara en del av konceptet. Vi har valt som kulisser de traditionella grekiska vita hus med blå detaljer, pergola, vinrankor och växter som skapar en autentisk Greklandsmiljö. Här kan besökare både koppla av i en solstol med fötterna borrade i sanden för att sedan bättra på sina puttingskills på Berbys puttinggreen precis intill stranden.

Jeanetthe fortsätter: - Vi har fått väldigt bra respons. Intresset är stort och kommunens bolag inom turistnäringen har redan bokat konferens i solen i december. De gäster som hittills varit i anläggningen tycker det är helt fantastiskt med både solen och omgivningen. Och alla är rörande överens om att detta måste upplevas för att förstå hur underbart skönt det är.

Enligt Jeanetthe finns även lite skepsis hos vissa människor som tror Bergby Gård har byggt ett stort solarium. Mirka Storm, Marknads- och Försäljningsansvarig förklarar:

- Sunwell solsimulator är en unik uppfinning som simulerar ljus jämförbart med solljuset utomhus, med fördelen att UV-strålar är filtrerade till låga ofarliga nivåer, långt under gränsvärden för solarier. Tack vare simuleringen av solens hela ljusspektrum med starkt ljus upp till 25.000 lux, infraröd värme och kontrollerad låg UV har solljusterapi flera positiva hälsoeffekter så som effektiv ljusterapi mot vinterdepression, smärtlindring och avslappning samt stärkt immunförsvar tack vare stimulansen av D-vitamin produktionen i huden. Allt detta tillsammans med en skön miljö där alla sinnen stimuleras ger energi och välbehövligt avbrott i vardagen.

- Solljus är extra viktigt under den fortfarande pågående pandemin. Flera nyheter om sambandet mellan D-vitamin och risken för svårt insjuknande i Covid har publicerats. Våra solrum och solsystem har använts för ökad hälsa och välmående i snart 20 år och det finns dokumenterade positiva resultat från flera forskningsstudier, både i Sverige och utomlands, avslutar Mirka Storm.