De äldre får "resa" på semester året runt tack vare solrum med autentisk miljö från Sunwell

Sunwell rivstartar 2022 med tre nya solrum på äldreboenden för välbefinnande och hälsa

Solterapi från Sunwell bidrar till bättre fysisk och mental hälsa inom såväl äldreomsorg, demensvård och dagverksamheter. Ett solrum blir en naturlig mötesplats som minskar utanförskap och tristess samt fyller en viktig social funktion för äldre. Äldreboenden, som investerat i ett solrum från Sunwell ser ökad livsglädje och välmående hos seniorer. Man vittnar även om minskad medicinering tack vare bl.a. bättre sömnrytm och den lugnande effekten av solterapi.

Sunwell rivstartar 2022 med med att under en månad leverera solrum till tre olika äldreboenden mellan Skåne och Stockholm, samtliga med solsimulator modell Trippel.

Den första installationen byggdes på Linegården äldreboende i Lund i mitten v januari. Lund är en av modellkommunerna för att stärka digitaliseringen inom vård och omsorg. Elin Nilsson, demenssjuksköterska på Demensteamet i Lund var eldsjälen bakom projektet och var till stor hjälp vid planeringen av solrummet. På detta boende har man valt en autentisk miljö från svensk kust, med bl.a. faluröd bod intill en panoramabild av strand, klippor och skärgård i horisonten. Att höra vågskvalp och måsskrik, som är så nära förknippat med skärgården och samtidigt få en riktig dos av solljus och värme både aktiverar hjärna och ger ett lugn i själen, så viktigt speciellt inom demensvården.

Näst på tur var äldreboende Björklunden i Kristianstad, i början på februari. Här har man först tänkt att satsa på inredning med skånska rapsfält, som de äldre starkt relaterar till. Efter gemensamma diskussioner med enhetschefen Tove Björnfot ändrades inritningen mot en tropisk miljö, då man önskade sig även sandstrand. Resultatet blev ett exotiskt solrum med solvarm sand och pergola intill, där man kan koppla av under vinrankor och stämningsbelysning. Boendet bestämde sig att köpa in äkta palmer och växter för den rätta känslan.

Bara en vecka senare åkte Sunwell's team till Södertälje för att skapa ytterligare ett tropiskt solrum i en tom lokal på 15 m2 på det nybyggda Måsnarens Vård & omsorgsboende. Sunwell har i det relativt begränsade utrymmet skapat en skön miljö, där både en stor panoramabild, huskuliss med vitputsad vägg samt sandstrand rymdes utan problem. Enhetschefen Adrian Hardie säger:

- Jag googlade lite om sinnesrum och kom in på Balder i Uppsala som skrev om solterapi. Då googlade jag ”solterapi” och Sunwell kom upp. Vi ville ha ett sinnesrum med fondvägg av strand, lampor och sand.

Mirka Storm, Marknads- och Försäljningsansvarig på Sunwell förklarar:

- Ljusterapi med simulerad sol från Sunwell ger samma positiva effekter som en kort stund utomhus, en varm sommardag med klarblå himmel. Solsimulator som skapar naturligt solljus, med både ljus, värme och kontrollerad låg UV-dos, är säker och hälsosam. Det fullautomatiska solsystemet simulerar olika soldygn och reglerar automatisk även önskad tid och maximal temperatur. Det är enkelt att använda och erbjuder kostnadseffektiv lösning, utan krav på extra resurser och personal.

- Sunwell kan bygga kompletta solrum eller skapa unika solhörnor som en del av större lokaler. Solterapi i ett solrum kombinerar varmt solljus med havsbris, bakgrundsljud och en väl anpassad inredning, vilket skapar en helt unik upplevelse där syn, hörsel, känsel och miljö samverkar. Varje solmiljö är utformad för att skapa en autentisk känsla där färger, former, dofter, ljud och ev. sand känns bekanta. Detta för att stimulera alla sinnen och skapa trygghet, som är extra viktiga inom demensvården.

Friska och välmående seniorer kräver mindre omvårdnad, vilket resulterar i en förbättrad arbetssituation. Sunwell's solrum inbjuder till en hälsofrämjande gemensam aktivitet för både de äldre och personalen. Solterapi på arbetsplatsen är en effektiv friskvård för de anställda och det finns studier som visar på 25% minskning av sjukfrånvaron, tack vare solljusterapi, avslutar Mirka Storm.