En jordbruksfastighet i tyska Nutzwedel har omvandlats till Maui paradis och hela sju solsystem från Sunwell levererar kraftfull solljusterapi

Svensk sol i miljonklass lyser starkt i det tyska Hawaii paradiset

Under många år hade Ernst-Friedrich Baumer en dröm om att använda energi från solstrålar och sälja till kunder som vill sola eller som behöver solljus av terapeutiska skäl. Idén blev verklighet och nio år och 15 miljoner Euros renoveringskostnad senare är Herr Baumer först i Tyskland med att erbjuda en storskalig solterapi i en tidigare jordbruksfastighet i Nutzwedel utanför Hamburg. Den kulturminnesmärkta 130-åriga ladugården har totalrestaurerats och utrustats med modern teknik, bl. a solceller på taket som försörjer hela solterapiverksamhet i numera "Nutzwedel Resort" med ström. Sunwell har levererat sammanlagt 8 solsystem av både Hexagon och Trippel modeller som ingår Nutzwedels SUNFIDELITY® – system, som ska skapa en naturtrogen solmiljö där alla sinnen aktiveras (www.nutzwedel.de).

Den 400 m2 stora ladan, bjuder på en oförglömlig upplevelse, där besökare kliver rakt in i det tropiska paradiset Maui på Hawaii. Sunwells sju solsystem är monterade på noggrant utvalda positioner i rummet för att skapa optimala solytor för både solterapi och andra möjliga aktiviteter i solen. Samtliga solsystem kan flexibelt styras var för sig med flera specifika program som simulerar olika dygnsväxlingar från tidig gryning, starkt dagsljus till dämpad kvällssol och solnedgång.

”Sol-ladans” alla väggar är handmålade med fotorealistiska panoramabilder från ön Maui som herr Baumer besökt med sin fru och blev förälskad i. Golvet är täckt med en speciell slitstark tygmatta som imiterar sand. För att kunna erbjuda en riktig semesterkänsla finns det även ett avancerat ventilationssystem, som förutom lufttemperatur styr även luftfuktighet och tillför autentiska dofter. Det finns ett högkvalitativt ljudsystem installerat i rummet för både valfri musik och autentiska bakgrundsljud. Miljön är smakfull inrett med växter, korgar, stolar, bord mm, och och skapar en illusion av att befinna sig på Hawaii på riktigt.

- Varför bilresor från storstadsregionen Hamburg till Nordsjön för att kunna "njuta" några soltimmar – om det ens finns några – på överfulla stränder? Varför flyga långt till några fina semesteröar via överfulla flygplatser? undrar den 83-åriga grundare och ägare av Nutzwedel Resort, Ernst-Friedrich Baumer.

Herr Baumer fortsätter: - Varför vandra långt bort, när det goda är så nära? Vi erbjuder glädje och avkoppling, solljus mot utbrändhet och stress, behandling mot hudsjukdomar och för att bromsa uppkomsten av demens. Det väger ju tungt!

För Sunwell startade projektet i början av 2020. Först installerades en Hexagon-sol i restaurang- och bardelen. Tanken var att testa alla funktioner och forma idéer på fortsättningen av solprojektet, som skulle vara ett stort Maui-rum, intill restaurangen. Efter många digitala möten och samtal med kunden mitt i brinnande pandemi skapades till slut en speciallösning med ytterligare sju solsystem vilka installerades och driftsattes under sommaren 2021. Det första solsystemet används numera som ”teaser” för hotellgäster och andra besökare, där de kan avnjuta en enklare måltid eller fika och samtidigt testa solterapi, innan det är dags att kliva in det riktiga tropiska paradiset.

- Detta projekt var ett stort steg för Sunwell att expandera på den tyska marknaden, säger Mirka Storm, Marknads- och Försäljningsansvarig för Sunwell. Vi har redan pratat med Herr Baumer om att eventuellt samarbeta kring expansion av SUNFIDELITY® i framtiden.

I oktober 2021 invigdes Nutzwedel Resort med SUNFIDELITY® för allmänheten och man marknadsför sig mot alla som söker glädje och avkoppling, kämpar mot utbrändhet, stress, hudsjukdomar eller vill bromsa uppkomsten av demens. Förutom solterapin i Maui sol-lada och den förstklassiga restaurangen erbjuder Nutzwedel flera fräscha konferensrum för möten, seminarier och liknande. Inom kort öppnar även ett helt nytt konferenshotell intill ladan. Som nästa etapp planeras en nybyggnation av ett sportcentrum med olika aktiviteter som boule, bågskytte, konstisbana och minigolf.

Mirka Storm, Marknads- och Försäljningsansvarig för Sunwell berättar:
- Solljus är extra viktigt under den fortfarande pågående pandemin. Flera nyheter om sambandet mellan D-vitamin och risken för svårt insjuknande i Covid har publicerats. Våra solrum och solsystem har använts för ökad hälsa och välmående i snart 20 år och det finns dokumenterade positiva resultat från flera forskningsstudier, både i Sverige och utomlands.

För ytterligare information, vänligen kontakta Mirka Storm, Marknads- och Försäljningsansvarig för Sunwell på Ircon Drying Systems AB, tel. +46 (0) 766 104956.