Så slår du in årets bröllops- och andra högtidspresenter våren 2010

- Ska man vara trendig när man ska slå in årets bröllopspresenter ska man följa hela bröllopstrendens färger, där aprikos i kombination med limegrönt och creme-vitt är det som gäller, säger Annica Thorberg, Skandinaviens enda professionella Giftwrap Artist”. Vårens och sommarens stora högtider och inte minst kommande kungliga bröllop sätter fokus även på presenterna i år. Bröllopsfärgernas trend följs åt i allt, från inbjudningar, dukningar, valet av k

- Ett säkert kort och en rekommendation jag alltid ger, är att anpassa inslagningen till färgerna på bröllops-inbjudningen fortsätter Annica Thorberg. Redan där avslöjas oftast vilka färger själva bröllopet går. Slår man in bröllopspresenten i dessa färger ser det extra fint ut på presentbordet och väcker glädje hos brudparet.”

- Alla följer med spänning utvecklingen kring hur Kronprinsessan Victorias klänning och bukett kommer att se ut, vilka lär bli årets ”trendsetters”. Hur bröllopspresenterna ser ut är det nog också många som är nyfikna på, fortsätter Annica Thorberg.”

Årets vår- och sommarfärger i övrigt för presentinslagningar följer mycket våra vanliga sommartraditioner för bröllop, studentexamen, skolavslutningar och midsommarfirandet. Vitt, gult/blått och sommarblommigt men även inom dessa färger finns olika trendinriktningar. Utseendet på finemballaget (papper, snören, band och dekorationer) följer traditionsenligt också övriga mode- och inrednings-trenderna.

- En av säsongens trendiga färger är syrenlila gärna i kombination med guld och silver. Vi ser även att det är populärt med stora blommönster, motiv från naturen i form av grässstrån, löv och fröstjälkar och starka pastellfärger säger Annica Thorberg.

Det fortsätter från julen 2009 att vara stora variationer i stilarna och därför ser man det även i vårens och sommarens trender, var och en olik den andra. Samtidigt utvecklas de traditionella stilarna parallellt för varje år, ibland i färger, ibland i mönster eller figurer. Traditionella mönster och attribut finns kvar men i annorlunda och nya uttrycksformer. Här kommer även allt mer Ecowrapping trenden in, att man använder återvunna material eller att inslagningsmaterialet kan användas till annat efteråt.

Bilaga 1

Inne- och utelista (do´s and don´ts) för presentinslagningar

Inne                                                                                 Ute (och etikettsmässigt fel)
- Färgerna aprikos, limegrönt, syrenlila                        - Absolut inte svarta inslagningar
- Gärna i kombination med guld, cremevitt eller silver   - Logotypebaserade presentpapper
- Handknutna rosetter                                            - Billiga presentsnören
- Sidenband, bast och naturband                             - Presentkort endast i kuvert
- Dekorationer i form av blommor, blad, pärlor            - Midsommarstänger, änglamotiv
- Presentaskar/boxar                                              - Långa krullade presentsnören
- Eco wrapping, dvs återvunna material                     - Båt-,bil-, djurmotiv (foton)
- Naturstil, mönster i blommor, blad, frön, strån          - Svenska flaggan- som motiv
- Kunglig stil, gärna mycket kronor och lyx                  - Rutiga mönster
- Vintage stil, sammet, gammeldags mönster
- Krulla pappersbitar till dekoration
- Silkespapper som fyllning
- Presentkorgsarrangemang
- Textmotiv (anpassade till typ av högtid)

Presentinslagningstips

Bröllopspar
Gåvor som kan upplevas eller konsumeras
Presentkort (så brudparet kan få valfrihet själva)
Presentkorgsarrangemang
Espressomaskiner och lite lyxigare köksprylar
Resecheckar
Lyxigare bäddlinne- och handdukar
SPA weekend

Studenter och konfirmander
- Lexikon och uppslagsböcker
- Reselitteratur
- Tidningsprenumerationer
- Resecheckar
- Dator, mobiltelefon och tillbehör till dessa
- Resväskor
- Abonnemang på olika tjänster, mobila s.k app:ar i telefonen etc
- Lite lyxigare köksprylar
- IPAD
- CD/DVD/Ljudböcker
- Abonnemang på Spotify
- Bio-, teater eller konsertbiljetter

Skollärare och idrottsledare
- Växter, kryddor och örter (kvinnor)
- CD/DVD/Ljudböcker
- Presentkorgsarrangemang med sommarmat, bok, grillning
- Tårtfat eller andra roliga bak- och matlagningsprylar för sommarens mat
- Bio-, teater eller konsertbiljetter
- Högkvalitativt godis och delikatesser

• Undervisning, lärande

• bröllopspaket
  • presentinslagning
  • paketinslagning
  • bröllopspresenter
  • presenter
  • student
  • studentexamen
  • trender
  • trender i presentinslagning
  • eco wrapping
  • annica thorberg
  • wrap artist
  • presentpapper
  • surprisehouse

• Stockholm

Surprisehouse erbjuder som enda företag i Sverige olika affärskoncept inom paketinslagning så som utbildning, events, rådgivning, design/profilering, inslagningsservice, föreläsningar, workshops och exponering i butik. Vi driver sedan 2003 Skandinaviens enda professionella skola i presentinslagning och emballageprofilering och säljer även finemballage till privatpersoner, butiker och företag. Annica Thorberg är Skandinaviens enda professionella Gift Wrap Artist och förekommer ofta i media där hon delar med sig av sina inslagningstips. Via webb, twitter och blogg kan man följa hennes tips och idéer kring inslagningar, pyssel och trender. Annica Thorberg blev 2007 utsedd till Årets Nytänkare av Posten och Du & Co och är även Ambassadör för kvinnligt företagande utsedd av Tillväxtverket och Närlingslivsdepartementet och har genomgått Connects Språngbrädeprogram. I augusti 2010 kommer hennes första bok ut ”Snygga paket – för födelsedagar, bröllop och andra högtider” ut på Berghs Förlag.