Ny plattform för upphandling av energiåtgärder åt fastighetsägare spar tid, pengar och miljö

Bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare har stor potential när det gäller ökad hållbarhet och energieffektivisering i sina byggnader. Många byggnader läcker energi, och därför också pengar; ett läckage som energieffektiviseringsåtgärder till stor del kan stoppa. Problemet är att det kan vara kostsamt och komplicerat att upphandla energiåtgärder, och många frågor dyker upp under vägen. Därför finns nu ett lättare och billigare sätt för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar att upphandla – Kvarteret Klimatspararna, ett initiativ av EEF, Sustainable Innovation, Installatörsföretagen och Fastighetsägarna.

Att upphandla tillsammans spar såväl tid och pengar som miljö. För medverkande leverantörer blir det enklare och mer kostnadseffektivt att flera fastighetsägare i ett område samordnar sina energiåtgärder. Med Kvarteret Klimatspararna vill vi eliminera hinder, och se till att fler fastighetsägare genomför fler upphandlingar och på så sätt även fler energiåtgärder.

”Upphandling av tjänster och produkter inom energiområdet kan vara både tidskrävande och komplicerat – det tar ofta mycket tid från övrig verksamhet. Vi på Fastighetsägarna har därför varit med och utvecklat den här plattformen som vi hoppas ska underlätta för många fastighetsägare.” säger Anni Carpelan som är chef för Hållbar utveckling på Fastighetsägarna Stockholm.

Anni Carpelan

Pilotupphandling 2021

Under 2021 genomfördes den första gemensamma pilotupphandlingen via plattformen Kvarteret Klimatspararna. Alla fastighetsägare och bostadsrättsföreningar i Örebro-trakten fick möjlighet att gemensamt handla upp mer energieffektiv belysning i sina fastigheter. Det resulterade i flertalet lyckade upphandlingar och nu öppnar Klimatspararna upp för att göra intresseanmälningar för andra energiåtgärder och i andra orter. En upphandling drar igång när tillräckligt stort intresse finns inom området.

Så går det till

För fastighetsägare och bostadsrättsföreningar

Skapa en profil, fyll i aktuella önskemål och ta ställning till ett färdigt bud från den vinnande entreprenören – resten sköter Klimatspararna. Utöver enkelheten resulterar det även i en billigare slutnota, eftersom gemensamma upphandlingar pressar priserna. Långtgående miljö- och klimatkrav på både produkterna och tjänsterna är en självklarhet, allt för största möjliga hållbarhet i slutändan.

För leverantörer

Få tillgång till en volym av beställare med ett specifikt intresse inom olika upphandlingsområden och stöd i genomförandet av upphandlingen.

Skapa en profil direkt och få tillgång till de upphandlingar som sker via Klimatspararna.se!

---

Utvecklingen av onlinetjänsten Kvarteret Klimatspararna görs i samverkan mellan Fastighetsägarna, Installatörsföretagen, Energieffektviseringsföretagen (EEF), och Sustainable Innovation.

Kontaktperson: Annika Marmbrandt, annika.marmbrandt@eef.se