"Supereffektivt och väldigt väldigt hållbart"- Årets Cleantech Day lyfter vikten av den sociala hållbarheten

16 november arrangerar Sustainable Business Hub för sjätte gången i rad hållbarhetskonferensen Cleantech Day. Evenemanget samlar företag och organisationer inom hållbarhet och miljöteknik som alla har passion för att skapa morgondagens hållbara samhällen. Höjdpunkten är utdelningen av priset South Sweden Cleantech Award, som delas ut för åttonde gången.

I en tid då det mesta ska vara ”supereffektivt och väldigt väldigt hållbart” tar vi tempen på hur människor, affärer och städer ska hålla i längden i en allt mer stressad och kravfylld värld. Från stadens strukturer till individens välmående. Begreppet ”Hållbarhet” delas ofta in delarna ekologiskt, ekonomiskt och socialt. Under årets Cleantech Day kommer vi att visa, inte bara hur de hänger ihop, utan också hur de tillsammans genererar ett högre värde, för både samhället i stort och enskilda företag.

Per Simonsson, VD Sustainable Business Hub kommenterar dagen:

- Cleantech Day kommer att ge nya kunskaper och insikter om hur nästa steg för ett hållbart samhälle kan tas. Jag är övertygad om att nyckeln är integrationen mellan ekologi, social och ekonomisk utveckling för både ökade samhällsvinster och ökad lönsamhet för det enskilda företaget.

Tre goda exempel på hur alla delar kan gå samman presenteras av E.ON, BZZT, Superlab och Schauman & Nordgren Architects. För att få ut mesta möjliga insikter från konferensen kommer en paneldiskussion föras. Frågorna som ställs kommer dels från moderatorerna Katarina Pelin och Christer Ljungberg som har arbetat med hållbar utveckling under hela sin karriär men också publiken uppmuntras.

Under Cleantech Day delas South Sweden Cleantech Award och dess hedersomnämnande ut. Förra året vann Energy Opticon priset medan Eva Dalman, tilldelades hedersomnämnandet.

Cleantech Day hålls på Studio i Malmö de 16e november.

För mer information, kontakta:

Susanna Mårtensson
Marketing & Event Manager
tfn: 0732-462000

Sustainable Business Hub är ett triple helix-nätverk för hållbarhet och miljöteknik. Våra medlemmar är företag, offentlig sektor och akademi. Vi erbjuder våra medlemmar en plattform där utveckling, innovation och affärer för hållbara lösningar genomförs.Nätverket består av mer än 100 medlemmar.