Pressmeddelande -

Fototävling och onlinetjänst för CSR vinnande idéer i internationell hållbarhetstävling

Kathrin Nordlöf, Ayşegül Alayat och Ioana Benjamin - så heter de stolta vinnarna av Sustainergies Cup 2011, den internationella studenttävlingen som lyfter fram unga hållbarhetstalanger. Årets tävlingsuppgifter har formulerats av ICA och PwC och i fredags belönades de två vinnande bidragen med ett stipendium om 25 000 kronor vardera under en prisceremoni i Kungsträdgården, Stockholm.

Att arbeta med hållbarhetsfrågor och CSR är något som alltfler unga människor drömmer om. Sustainergies Cup tar tillvara på dessa drömmar genom att ge studenter möjligheter att arbeta praktiskt med hållbarhetsfrågor plockade direkt från näringslivet. 914 anmälda studenter från ett 20-tal länder och närmare 80 inlämnade bidrag visar att konceptet fungerar.

I årets omgång av tävlingen har uppgifterna formulerats av ICA och PwC. ICAs utmaning till studenterna var att hitta kreativa lösningar för få deras personal att ta till sig ”ICAs Goda Affärer”, grunderna för hur företaget integrerar hållbarhet i den dagliga verksamheten. PwC efterfrågade idéer och förslag på hur hållbarhet i större utsträckning kan ingå i PwCs tjänsteutbud.

Det vinnande bidraget för ICA är författat av Kathrin Nordlöf från Uppsala Universitet och Ayşegül Alayat, student vid Istanbul Technical University. Deras förslag går ut på att låta ICAs medarbetare delta i en fototävling där de får dokumentera sin vardag på arbetsplatsen i enlighet med de sju grundpelarna i ICAs Goda Affärer.

För PwC imponerade Ioana Benjamins (Maastrich University) lösning på juryn; en onlinetjänst som förser små och medelstora företag med ett prisvärt och dynamiskt verktyg för CSR och risk management. Verktyget gör det bland annat möjligt för företagen att bevaka och utvärdera sina samarbetspartners hållbarhetsarbete.

- Min stora dröm är att bli en social entreprenör och jag har just startat ett onlinemagasin om innovation. Stipendiet från Sustainergies Cup gör att jag får möjligheten att vidareutveckla detta, säger Ioana.

Tio bidrag, fem för ICA och fem för PwC, nominerades och de vinnande lösningarna utsågs i fredags på Stora Scen i Kungsträdgården under Stockholm Green Festival. Stina Billinger (SPP) modererade prisceremonin, musikern Vera Vinter stod för underhållningen och juryordförande Jan Peter Bergkvist (Sleepwell) överräckte de två prischeckarna om 25 000 kronor vardera till de lyckliga vinnarna.

Nominerade: Erik Malm (Stockholms Universitet), Camilla Wengholm (Lunds Universitet), Anna Larsson (Uppsala Universitet/ Sveriges Lantbruksuniversitet), Jonna Enerskog (Linköpings Universitet) Maja Petersson (Lunds Universitet), Sofia Nygren (Linköpings Universitet), Ihtiar Nur (Stockholm School of Entreprenurship), Yose Tireza (Kungliga Tekniska Högskolan), Tamar Harel, Ronny Daniel och Maya Givon (Blekinge Tekniska Högskola).

Jury: Jan Peter Bergkvist (Sleepwell), Karin Stenmar (Folksam), Stina Billinger (SPP), Mikael Sundström (Enact), Kerstin Lindvall (ICA) och Katarina Skalare (PwC).

Medsponsorer: Max Hamburgare, Stockholm Green Festival, Miljöaktuellt och Student Competitions.

Josefine Raneke, kommunikationsansvarig Sustainergies Cup

• student competition
  • studenttävling
  • ung entreprenör

Sustainergies är en ideell organisation som ger studenter unika möjligheter att arbeta tillsammans med företag och organisationer för att omsätta hållbarhet och ansvarstagande i praktiken. Dessa frågor är idag relevanta för alla oavsett studieinriktning eller yrkesroll.