Funkisbandet Vårburgarna firar 30-årsjubileum.

Funkisband firar 30 år

Vårburgarna har spelat covers ihop i 30 år. På fredagsförmiddagarna träffas de för att repa och under åren har det blivit både stora och små spelningar.

I år har Funkisbandet Vårburgarna lirat ihop i 30 år. Bandet, som startades 1989 av Studieförbundet Vuxenskolan, har vuxit med åren, men två av bandets nuvarande medlemmar, Hans och Daniel, var med från starten. Hans Öhlin är slagverkare och har de senaste åren spelat tempelblock. Han kallas bandets tempelriddare! Daniel Söderblom är bandets rutinerade trumslagare.

- Jag gillar att vi spelar både gamla och nya låtar, säger Daniel Söderblom.

Vårburgarna spelar covers i många olika genrer. Ett tag fanns en slagsida mot reggae men på senare tid har rock fått en större plats.

Bandet har som mål att göra två spelningar per termin och Vårburgarna har genom åren spelat på flera dagliga verksamheter men även gjort större spelningar. Bland annat 2017 när bandet spelade på Stockholm Waterfront inför cirka 2500 personer.

- Det är svårt att värja sig mot den glädje bandet sprider. Publiken kan till en början se något avvaktande ut men det brukar oftast utmynna i dans och stora leenden, säger Petri Tuulik, som är cirkelledare för bandet tillsammans med Clas Gustavsson.

Magnus Flink på synth fortsätter:

- Det är så kul att se folk dansa framför scenen till våra låtar.

- Vi på Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm är stolta över vår stora verksamhet inom funktionsnedsättning. Att cirklar och grupper fortsätter att träffas år efter år visar på vilken hög kvalitet vår verksamhet har, säger Åsa E Jonsson, avdelningschef på Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm.

...

Medlemmar:

Hans Öhlin: tempelblock
Daniel Söderblom: trummor
Terno Hagert: sång
Christian Witting: leadsång
Evelina Lundberg: sång, Tamburin
Menelik Elfine: congas
Clas Gustavsson: bas (cirkelledare)
Magnus Flink: synth
Muhammad: sulaiman: Piano
Petri Tuulik: gitarr, sång (cirkelledare)