Malin Haawind är kursledare för "Skrivarkurs grund" som ges digitalt under hösten. Foto: Malin Trotzig

Ta tag i skrivardrömmen hemifrån

Vill du göra verklighet av din skrivardröm i höst utan att behöva åka hemifrån? Då har vi kursen för dig! I oktober drar Studieförbundet Vuxenskolan Stockholms Skrivarkurs grund igång på distans. Malin Haawind som är kursledare berättar mer om kursen i intervjun här nedan!

Hej Malin! Skrivarkurs grund har fram till coronapandemin varit en kurs där man setts fysiskt en gång i veckan. Men i somras gjorde du kursen digital. Hur gick det?
- Tack bra! Mina kurselever har skrivit massor över sommaren och de har verkligen utvecklats under tiden.

Hur skiljer sig den digitala kursen från kursen där man ses fysiskt?
- När vi kör digitalt så händer det mesta i mellanrummen mellan de tillfällen då vi ”ses”. Man gör mer på egen hand helt enkelt.

Vilka fördelar respektive nackdelar ser du med den digitala skrivarkursen?
- En nackdel är ju att man saknar det dynamiska samtalet om text och skrivande som uppstår när man ses på riktigt. Det blir inte samma flödande kommunikation med digitala möten, utan mer att jag först pratar om ett ämne och sedan öppnar för frågor och kommentarer. Men visst finns det fördelar också – en viktig beståndsdel i kursen är att ge respons på varandras texter och just den delen tror jag har en del att vinna på att man inte sitter i samma rum och hinner prata om jobb och vab och vem som har en katt. Texterna får stå mer för sig själva helt enkelt.

Vilket mötesverktyg använder du under kursen? Och hur funkar det?
- Vi har haft Zoom-möten varannan vecka och däremellan utbytt texter via mejl. Men – det är ju verkligen fullt möjligt att ha skrivarkurser som enbart baseras på textkommunikation, det viktigaste med kursen är ju just att deltagarna skriver.

Vad får man lära sig på skrivarkurs grund?
- Man lär sig hur man går från att prata om att man vill skriva till att faktiskt göra det – skriva. Det handlar också om hur man skapar levande miljöer och trovärdiga karaktärer samt om vad som är skillnaden mellan att berätta och gestalta. Man får också lära sig om hur man kan tänka kring dramaturgi och hur man kan lägga upp arbetet med en längre berättelse.

Vem riktar sig kursen till?
- Alla som vill utveckla sitt kreativa skrivande, eller som vill börja skriva kreativt, det är ju en grundkurs så inga förkunskaper krävs. Men det underlättar förstås om man är en läsande människa!

Har ditt eget skrivande påverkats av coronapandemin?
- Jag sitter egentligen helst på bibliotek eller café och skriver men nu har ju snällt fått lära mig att sitta hemma. Annars har väl inte själva skrivandet påverkats så mycket, men jag saknar att vara ute på bibliotek runt om i landet och prata om mina böcker. Och så sörjer jag att det inte blir någon riktig bokmässa i år.

Datum: Start 13 oktober och därefter varannan tisdag, sammanlagt sex tisdagar
Tid: kl. 18-20.15
Plats: Online via det digitala mötesverktyget Zoom
Ledare: Malin Haawind, författare och etnolog