Årets Slangbellan till Josefin Sundqvist

Årets Slangbellan till Josefin Sundqvist

Författarförbundets debutantpris Slangbellan för barn- och ungdomslitteratur gick i år till Josefin Sundqvist, för bilderboken Pappersväxten som hon även illustrerat. Priset delades ut hos Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm på tisdagskvällen.

– Vi är mycket stolta över vårt värdskap för Slangbellan i år. Läsning är viktigt för att kunna lära, utvecklas och påverka. I en tid då läsförståelsen sjunker måste alla hjälpas åt att främja barn och ungas läsutveckling. säger Annika Estassy Lovén, chef för Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm.

Så här lyder juryns motivering:

En innerlig och tänkvärd skildring av utanförskap och den kraft som fantasi och vänskap besitter. Med fin känsla för ordens valörer och ett oväntat bildspråk, där samtid möter tradition i valen av motiv och perspektiv, skapas spänningen i berättelsen.

Pristagaren själv var överväldigad:

– Det är jätteroligt! Bara att vara nominerad kändes stort. Från början tänkte jag att om någon mer än jag tycker om boken, så blir jag glad. Det här är ju verkligen bevis på att det finns fler som tycker om den! Säger Josefin Sundqvist och provskjuter sitt pris, Slangbellan.

För mer information om författaren hänvisar vi till Urax förlag.

Faktaruta

Om Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm:

Läsning är viktigt! Alla måste ta sitt ansvar för att främja läsningen. Vi tar vårt, med mängder av cirklar, projekt och arrangemang.

Via våra nätverk gör vi skillnad för barn och unga där skolan inte når ända fram. Exempel på det är särskilda insatser för barn med en annan språklig bakgrund eller med funktionsnedsättning samt för unga i utsatta livssituationer.

För vuxna driver vi läsfrämjande projekt riktade till personer med intellektuell funktionsnedsättning och för personer med afasi. Hos oss får internationella kulturföreningar träffa svenska författare. Och vi har hundratals bokcirklar!