Skrivarkurser är populärt just nu.

Många nyheter bland skrivarkurserna i vår

Skrivarkurserna hos Studieförbundet Vuxenskolan har lagt succé till succé under de senaste åren. För varje termin har antalet kurser utökats.

– Det märks tydligt hur stort intresset för skrivande är just nu, säger Annika Estassy Lovén som är chef vid Studieförbundet Vuxenskolan i Stockholm.

Nyheter för i år är bland annat Skrivlystnad för kvinnor, Hitta skrivglöden samt Att skriva för webben. Andra populära kurser är Skrivarkurs grund liksom Att skriva barnbok, och Skriv om ditt liv.

Förra årets nyhet Författarkurs för ungdomar fortsätter även i år. Kursen leds av Malin Haawind, författare och journalist som själv har gått på många skrivarkurser. Det inspirerade henne till att själv bli kursledare.

– På kursen pratar vi om olika grunder i skrivande, till exempel dialog, scener eller gestaltning. Och så gör vi korta skrivövningar på plats, det är bra att ge ramar för att skapa kreativitet. För många som skriver är det just att börja som är det svåraste, så vi kastar oss in i det, berättar Malin Haawind.

Fler hundra personer deltog i Vuxenskolans skrivarkurser under förra året. Det tyder på ett stort intresse för att uttrycka sig, men kanske är det också ett uttryck för att vi vill satsa på vår hälsa, att må bra helt enkelt?

Annika Estassy Lovén har själv erfarenhet av att gå skrivarkurser.

– Författardrömmen är mer levande än någonsin. Men att skriva handlar inte bara om att berätta en historia. Genom att väva in personliga erfarenheter får man en möjlighet att bearbeta sina egna upplevelser. Att skriva blir en form av friskvård vars betydelse inte ska underskattas.

Skrivarkurser hos Studieförbundet Vuxenskolan

Studieförbundet Vuxenskolan erbjuder:

- 24 olika Skriva-kursstarter under vårterminen, en ökning med 25% på två år

- särskilda skrivarkurser för bl a unga och för kvinnor

- kursledare som alla är publicerade författare.

Vitt skilda ämnen

Studieförbundet Vuxenskolan har kurser i vitt skilda ämnen. Inför vårterminen erbjuds 339 kursstarter i exempelvis:

- Biodling

- Bokföring

- Hantverk

- IT

- Språk

- Teater.

Deltagarna i Författarkurs för ungdomar: Våra bästa skrivtips!

1. Skriv på dator, då är det lättare att ändra i texten.

2. Skriv om någonting du bryr dig om.

3. Berätta om idén för någon annan – medan du berättar kommer du att komma på nya saker!

4. Ha en huvudkaraktär som du sympatiserar med.

5. Använd dig själv:Vad skulle du ha gjort i den situationen som karaktären är i? Utifrån det bygger du en helt ny karaktär.

6. Känn att du skriver för dig själv.

7. Om någon säger att det är dåligt – skit i det!