​Annie Lööf: ”Jag blev retad för mitt röda hår”

Som liten gav hon igen när hon blev retad och häromkvällen blev hon ursinnig när NMR störde hennes tal i Almedalen. Centerpartiets Annie Lööf berättar för SvD:s juniorreportrar om ilskan, kärleken hon fick efter talet och hur hon hittar kraft för att kämpa.

SvD Junior – Sveriges enda nyhetstidning för barn och unga – är i Almedalen för att ställa barnens frågor till riksdagspartiernas ledare. Centerpartiets Annie Lööf omges av flera säkerhetsvakter när hon möter juniorreportrarna Cornelia, 10 år, och Samuel, 12 år, från Gotland.

Samuel: Hur kändes det i går när NMR skrek och störde ditt tal?

– Jag blev oerhört arg. Faktiskt ursinnig. Jag tror det syntes i mitt ansikte. På bara några sekunder samlade jag mig och lät dem höras. De säger alltid att det är synd om dem för att de inte får höras. Nu gav jag dem några sekunder av mitt tal och de fick bröla lite. Sedan fick jag så mycket kärlek. Jag hade ju valt att tala om detta – om värderingskampen. Det blev väldigt starkt när NMR kom dit och vecklade ut en banderoll med mig på där det stod "landsförrädare".

Cornelia: Var hittar du kraft att kämpa mot rasism?

– I allt stöd, i alla brev och i alla ryggdunkningar jag får här i Almedalen. Men också i vad jag själv känner – att stå upp för allas lika värde. Det är vad jag står för och det är så jag är fostrad.

– Det tror jag. Och vi måste rädda Östersjön! Det är världens mest förorenade hav. Vi måste minska algblomningen och övergödningen.

Cornelia: Har du någonsin gjort något olagligt?

– Jag har kört för fort några gånger, men jag har inte åkt fast. När jag var riktigt liten, kanske 4–5 år, tog jag en tablettask och sedan erkände jag det för mamma när vi satt i bilen. Då gick vi tillbaka och betalade för den. Det är väl ungefär det jag gjort.

Samuel: Tycker du vi ska införa läxfri skola?

– Nej, det tycker jag inte. Däremot ska man underlätta för de barn som har det svårt att göra läxorna hemma. Man kan se till att hjälpa barnen med läxor under skoltid eller i anslutning till skolan. Jag tror på det här med repetition och att barn får lära sig att ha självstudier.

Samuel: Du var superduktig i skolan. Har du några pluggtips?

– Ja, jag hade bra betyg. Jag tror att det handlar om att ha inställningen att göra sitt bästa. Jag pluggade väldigt mycket för det tar tid att plugga till ett SO- eller NO-prov. Men oavsett vad man får för betyg är det viktigaste att man läst på och gjort sitt bästa.

Cornelia: När grät du senast?

– För en timme sedan. Det var när jag träffade min pappa här första gången efter talet. Då sa han att det var ett fantastiskt tal och jag blev väldigt rörd.

Cornelia: På lekis blev jag retad för att jag har rött hår. Hur har det varit för dig?

– Jag var också med om det. Men jag hade bra lärare som sa ifrån. Och en gång, när jag var sju–åtta år kom jag hem till mina föräldrar och berättade. Den där personen som hade sagt det där till mig hade väldigt lockigt hår och då sa min pappa att jag skulle ge igen. Han sa att jag skulle säga: "Du är inte så smart, har du suttit och rullat håret?" Nästa gång pojken drog mig i håret tog jag mod till mig och sa det till pojken. Då blev han faktiskt tyst.

Juniorreportrarna om intervjun

Samuel: Det var roligt och spännande. Hon svarade snabbt, gick rakt på vad det handlade om och velade inte.

Cornelia: Det var nervöst eftersom man inte visste vad som skulle hända – om NMR skulle komma och skrika och störa.

Se hela intervjun här: