Strejk mot Svea Exchange

Svea Exchange drabbas av strejk arrangerad av Finansförbundet med start fredag 7 november. Det är djupt beklagligt och känns orättvist för oss som arbetat med att återupprätta Exchange som företag och se till att alla medarbetarna (200 personer) får fortsatt anställning.

Svea Ekonomi förvärvade verksamheten inom Exchange Finans i mars i år. Då var Exchange Finans ett företag med indraget tillstånd från Finansinspektionen och alla kontor stängda. Men det nybildade Svea Exchange fick möjlighet att öppna kontoren och se till att alla medarbetare kunde behålla sina anställningar. Sen förvärvet har ett stort arbete lagts ner för att återta kundkontakter och förbättra både arbetsmiljön och villkor. Det är ett arbete som kommer att fortsätta under resten av 2014 och under 2015.

Vi har haft ett antal kontakter med Finansförbundet och förklarat att vi gärna arbetar tillsammans med dem för att skapa bra och trygga arbetsförhållanden för de anställda. Men Finansförbundet har intagit positionen att detta endast kan ske inom ramen för ett kollektivavtal och har tagit till strejkhotet för att tvinga Svea Exchange att teckna ett sådant. Något som vi inom koncernen Svea Ekonomi motsätter oss. Vi har arbetat framgångsrikt i över trettio år utan kollektivavtal och tycker vi har bevisat att vi kunnat ge våra medarbetare lön och arbetsvillkor som är minst lika bra, många gånger bättre, än i företag med kollektivavtal. Vi utesluter dock inte att kollektivavtal kan vara en framtida modell även för Svea Exchange men vi vänder oss starkt emot att det ska ske under hot på detta sätt.

Det är helt uppenbart att ledningen för Svea Exchange har personalens förtroende. Vi har lovat en rad förbättringar och vi genomför dem punkt efter punkt. Från och med 1 oktober råder praktiskt taget samma löne- och anställningsförhållanden genom hela koncernen Svea Ekonomi. Det missnöje som Finansförbundet anger som skäl för sina krav har sin grund i de villkor som gällde innan Svea tog över verksamheten och vi ser inte varför vi ska behöva klä skott för det.

Vi tycker det är ansvarslöst av Finansförbundet att driva denna fråga så hårt. Bolaget och dess anställda behöver arbetsro för att fokusera jobbet. En strejk skulle på kort tid kunna stoppa hela processen att göra Svea Exchange till ett livskraftigt företag med goda anställningsförhållanden. Verksamheten har redan varit stängt under flera månader under våren i samband med att de förra ägarna förlorade sitt tillstånd och det lider vi fortfarande av.  Det tar tid att återetablera kundrelationerna och en strejk som leder till ytterligare stängning av kontor under samma år kommer att bli förödande för företaget.

Anders Lidefelt

vVD Svea Ekonomi