Maria Rankka

Maria Rankka väljs in i SVEABs styrelse

In i styrelsen för SVEAB väljs nu Maria Rankka (född 1975) med cirka 20 års erfarenhet från att vara verksam i gränslandet mellan politik och näringsliv.

"Marias kontaktnät och erfarenhet inom samhälls- och infrastrukturfrågor kommer att bidra stort till SVEABs framtida utveckling. Jag ser fram emot att få jobba ihop med henne framöver." Tobias Andersson, koncernchef.

Maria var bland annat VD för Stockholms Handelskammare 2010-2018. Med ett stort intresse för infrastrukturfrågor och stadsutveckling har hon exempelvis varit ledamot i Trafikverkets styrelse och regeringens Arlandaråd. Idag arbetar Maria deltid med ansvar för affärsutveckling och kommunikation på Takura som kommersialiserar avancerade cellterapier. Maria är ledamot i styrelserna för Internationella Engelska Skolan, Genova Property Group och Silver Life. Hon är även ordförande i hållbarhetskonsultföretaget Ethos International. Utöver detta investerar Maria i ett antal health tech-bolag.

"Maria har en bred erfarenhet av infrastrukturfrågor utifrån både ett kommersiellt och ett samhällsperspektiv. Jag ser fram mot att arbeta med henne i SVEABs styrelse." Staffan Persson, styrelseordförande.

Maria Rankka väljs in i styrelsen i samband med ordinarie stämma i maj.

VI SKAPAR TID, NYA VÄGAR OCH MÖJLIGHETER. VI ANLÄGGER FRAMTIDEN.

SVEAB är Sveriges största privata renodlade anläggningsföretag – utmaningar och svåra projekt har tagit oss hit. Koncernen består av stolta medarbe­tare som utvecklas och växer både som grupp och individer. Det som utvecklar oss är fler utmanande projekt, det vill säga allt som är komplicerat inom anläggning oavsett entreprenadform. Det är kärnan i verksamheten och utgör grunden till vår yrkesstolthet.

Tobias Andersson

Presskontakt VD SVEAB SVEAB 070 458 76 50
Johan Nilsson

Presskontakt Affärsområdeschef Industri 070 458 76 91

VI SKAPAR TID, NYA VÄGAR OCH MÖJLIGHETER. VI ANLÄGGER FRAMTIDEN.

SVEAB är ett av Sveriges mest väletablerade renodlade anläggningsföretag – utmaningar och spännande projekt har tagit oss hit. Koncernen består av stolta medarbetare som utvecklas och växer både som grupp och individer. Det som utvecklar oss är fler utmanande projekt inom anläggning. Det är kärnan i verksamheten och utgör grunden till vår yrkesstolthet. Vi anlägger framtiden.

SVEAB
Gustav III:s Boulevard 54