Pressmeddelande -

Svealandstrafiken agerar testbädd i projekt för hållbar och pålitlig energiförsörjning

Tillsammans med ett 40-tal andra organisationer och företag, ingår Svealandstrafiken i kompetenscentret Resilient, som syftar till att bidra med kunskap och verktyg för en säker, hållbar och effektiv energiförsörjning. Som en del av Resilient kommer Svealandstrafiken bland annat fungera som en testbädd kring hur kollektivtrafik med elbussar kan bidra till ett bättre integrerat och mer pålitligt energisystem för transportsektorn.

Ett haveri i delar av energisektorn, genom exempelvis elavbrott och cyberattacker, kan leda till problem med laddning av elbussar och tankning av biogasbussar, och ge negativ påverkan på hela transportsystemet. Kompetenscentret Resilient är ett av Energimyndighetens elva kompetenscentrum, som alla ska bidra till ett stabilt och hållbart energisystem. Svealandstrafiken deltar i Resilient med både erfarenhet och praktiskt kunnande för att säkra en hållbar energiomställning och ett mer pålitligt energisystem i samband med elektrifieringen inom transportsektorn.

– Vi har varit med ända sedan projektet initierades och det känns riktigt spännande att se vart det här tar oss. I och med införandet av våra nya elbussar kommer vår depå i Västerås vara utrustad med den senaste laddtekniken och tillhörande analysverktyg, säger Geert Schaap, chef för teknik och innovation på Svealandstrafiken.

Projektet, som löper under fem år med möjlighet till ytterligare fem års förlängning, beviljades under 2021 med 63 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten.

– Övergången till ett mer elektrifierat, decentraliserat och digitaliserat energisystem, med hög andel förnybar energi, medför nya utmaningar men ännu fler positiva möjligheter. En utmaning vi har är att hitta nya medarbetare som är vassa inom digitalisering och datahantering, och vår förhoppning är att detta också är något projektet kan hjälpa oss att lösa, säger Geert Schaap.

För mer information, vänligen kontakta:
Geert Schaap, chef för teknik och innovation, Svealandstrafiken
E-post: geert.schaap@svealandstrafiken.se

Om kompetenscentrum Resilient
Kompetenscentret Resilient Energy Systems Competence Centre (Resilient) koordineras från Mälardalens universitet, och syftet med kompetenscentret är att tillhandahålla ny forskningsbaserad kunskap, verktyg och praxis som antar ett systemperspektiv för säker och effektiv energiförsörjning i hållbara, fossilfria energisystem med låg klimatpåverkan - och i enlighet med Agenda 2030-målen för hållbar utveckling. Fem forskningsorganisationer tillsammans med drygt 30 företag och offentliga aktörer har formulerat det nya kompetenscentret Resilient. Projektet, som löper under fem år med möjlighet till ytterligare fem år beviljades under 2021 med 63 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten och har en total budget på 189 miljoner kronor.

Kompetenscentrum är ett av verktygen i Energimyndighetens portfölj av forsknings- och innovationsinsatser. Syftet med kompetenscentrummodellen är att stärka samarbetet mellan näringsliv, offentlig sektor och akademi och på så vis bygga upp och tillgängliggöra både kunskap av högsta kvalitet och kompetens för samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Totalt beviljades elva kompetenscentrum stöd av Energimyndigheten, fördelat över fem år. Mer information om Kompetenscentrum.

• Ingenjörskonst

• teknik och innovation
  • elektrifiering
  • västerås
  • vår samhällsroll

• Värmland

Med över 1000 medarbetare och drygt 300 biogasbussar transporterar vi dagligen över 60 000 invånare i Örebro och Västmanland. Svealandstrafiken AB ägs av Region Västmanland och Region Örebro Län och vår uppgift är att planera och utföra linjelagd trafik med buss i båda länen. Vi kör både stadstrafik och regiontrafik - antingen i egen regi eller via någon av de underentreprenörer som vi har avtal med. Svealandstrafiken bidrar till att samhället fungerar varje dag, året runt.

Jenny Ek

Presskontakt Kommunikationschef Kommunikation 021-470 18 52