Tre förare från Svealandstrafiken till final i Bussförar-SM

I årets upplaga av Bussförar-SM har totalt 660 bussförare från hela Sverige deltagit för att göra upp om titeln Sveriges bästa bussförare. Efter ett antal inledande prov och gallringsomgångar har 20 förare tagit sig vidare till den slutgiltiga finalen, som likt tidigare år går av stapeln på Training Partner, Arlandastad utanför Stockholm. Tre av årets finalister, Helena Blomqvist, Susanne Heintz och Sören Lindén, sitter till vardags bakom ratten i någon av Svealandstrafikens bussar i Västmanlands län.

-Det är klart att det känns kul att vara i final, säger Susanne Heintz, förare på depån i Västerås. Må bästa kvinna vinna!

Under finalen kommer förarna få visa på sin förmåga att framföra bussen på ett säkert, ekonomiskt och passagerarvänligt sätt. De kommer få genomföra ett antal omfattande praktiska prov med bland annat halkbana, manöverkörning, och katastrofövning. Förarna kommer även få genomföra ett servicemoment, men till skillnad från tidigare år kommer även det vara praktiskt.

- Vi är väldigt glada och stolta över att Svealandstrafiken återigen är representerade i finalen av Bussförar-SM. Extra roligt är det så klart att alla tre finalister har gått vår egen körskola: Susanne 2012, Sören 2014 och Helena nu under hösten 2020. Tävlingen är inte bara viktig för att uppmärksamma bussföraryrket som samhällskritiskt, utan också för att lyfta alla de kompetenser förarna besitter. Rekryteringsbehovet i branschen är stort, så även hos oss på Svealandstrafiken, vilket gör tävlingen viktig ur det perspektivet. Vi tror stenhårt på våra förare i finalen och önskar dem stort lycka till, säger Peter Beckman, Produktionschef på Svealandstrafiken.

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Beckman, produktionschef Svealandstrafiken

Om Bussförar-SM

Bussförar-SM arrangeras av Sveriges Bussföretag i samarbete med Res- och Trafikforum. Syftet är att öka fokus på och höja statusen för bussföraryrket, eftersom rekryteringsbehovet är mycket stort och branschens krav ständigt ökar. Läs mer om Bussförar-SM på http://www.bussforar-sm.se/arrangement/index.xhtml

Om Svealandstrafiken

Svealandstrafiken AB utför den linjelagda kollektivtrafiken med buss i Västmanland och Örebro. Detta gör vi i egen regi eller via någon av de underentreprenörer som vi har avtal med. Svealandstrafiken AB har över 1000 medarbetare och finns idag representerat i Västerås, Örebro, Fagersta, Köping, Sala och Odensbacken. Läs mer om oss på www.svealandstrafiken.se

• örebro
  • västerås
  • bussförar-sm

• Västmanland

Med över 1000 medarbetare och drygt 300 biogasbussar transporterar vi dagligen över 60 000 invånare i Örebro och Västmanland. Svealandstrafiken AB ägs av Region Västmanland och Region Örebro Län och vår uppgift är att planera och utföra linjelagd trafik med buss i båda länen. Vi kör både stadstrafik och regiontrafik - antingen i egen regi eller via någon av de underentreprenörer som vi har avtal med. Svealandstrafiken bidrar till att samhället fungerar varje dag, året runt.

Peter Beckman

Produktionschef 021 - 470 18 51