Magnus Ahlsten är mottagare av Jan Häckners bioenergipris 2021

Roger Blom och Magnus Ahlsten är mottagare av Jan Häckners bioenergipris

Roger Blom, vd för Ernsts Express och Magnus Ahlsten, grundare och ordförande i Brogas tog emot priset i form av ett stipendium på vardera 10 000 kr i samband med Svebios årsmöte 14 april 2021.

Roger Blom leder åkeriet Ernsts Express med 80 tunga lastbilar och med basen i Avesta. Ernsts Express uppnådde 70 procent reduktion av koldioxid redan 2015 med förnybara drivmedel som RME, HVO, ED95 och el. Tillsammans med företagets ägare och kunder har Roger Blom visat att det går att köra förnybart och lönsamt. Han är en pionjär och inspirationskälla för bland annat transportörer och fordonstillverkare.

– Jag är stolt som en tupp för att jag får ta emot detta stipendium. Nu är det bara nio år tills att 85 000 lastbilar i Sverige ska ha en reduktion på 70 procent koldioxid år 2030. Det är en utmaning som vi står inför och som kommer att vara intressant, säger Roger Blom.

Magnus Ahlsten är lantbrukare och bioenergientreprenör som har bidraget till regional utveckling på Gotland genom att via företaget Brogas starta biogasproduktion för industri och till transporter på land och till sjöss. Han har även tagit fram en lösning för att producera ånga till Arla i Visby med lokalproducerad flis från skogsbruk på Gotland. Han är en drivkraft för regional utveckling och energiskifte från fossilt till förnybart.
– Jag är glad, överraskad och hedrad över att ha fått det här priset och tänker på de personer som har varit förebilder för mig och trott på mig och på det viset gjort den här resan möjlig, säger Magnus Ahlsten.

Motiveringar till respektive pristagare:*

* Till följ av pandemin delades inte priset ut under 2020, istället delas priset för både 2020 och 2021 ut i år.

Häcknerpriset 2020

Roger Blom, Ernsts Express

Roger Blom har arbetat länge med bioenergi. Redan som platschef på dåvarande Svensk Brikettenergis pelletsfabrik i Norberg hade han ett vaket intresse för utvecklingsfrågor. Som VD på Ernsts Express har han blivit en pionjär inom förnybara drivmedel som gärna testar drivmedel och nya tekniker. Han lever i framkant, kör på elvägar, sätter solceller på lastbilen och har byggt en egen RME-produktion.

Ernsts Express omsatte 320 miljoner kronor 2019 och har en fordonsflottan på 80 fordon som körs på en blandning av förnybara drivmedel, RME, HVO och el. Roger Blom har tillsammans med företagets ägare och kunder visat att det går att vara förnybar och lönsam redan idag och han är en inspirationskälla för både transportörer och fordonsleverantörer. Sverige har ett mål att vara klimatneutrala till 2045, det var Ernsts Express häromdagen klockan 20:45.

Utveckling sker genom att företag vågar gå före. Ernst Express är ett sådant företag som driver omställningen till ett hållbart Sverige. Eftersom Roger Blom leder och driver Ernst Express till att vara detta föredöme, väljer vi att ge Roger Blom Jan Häckners bioenergipris för 2020.

Häcknerpriset 2021

Magnus Ahlsten, lantbrukare och bioenergientreprenör från Hemse på Gotland.

Magnus Ahlsten är grundare och ordförande i Brogas och har byggt upp biogasproduktion på Gotland sedan 2011. Biogas har under åren stått för halva energibehovet till Arla i Visby. Magnus Ahlsten har utvecklat Biogas Gotland som uppgraderar och säljer biogas som fordonsgas.

Han har, utan någon erfarenhet av större bioenergianläggningar, varit med och tagit fram en lösning för att producera hela Arlas energibehov med en ny avancerad ångpanna som är i drift med lokalproducerad flis från skogsbruk på Gotland. Biogasen kan användas för att driva busstrafiken. Flis har ersatt el som frigjorts för andra behov. Även fossil olja har ersatts. Magnus Ahlsten driver dessutom ett projekt för att bygga en ledning ner till hamnen i Visby för att kunna tanka Gotlandsfärjorna med biogas.

Magnus vision är att Gotland på sikt ska vara ett fossilfritt samhälle där omkring 40 procent av fordonsparken körs på lokalproducerad biogas och resten på el från gotländska vindkraftverk. Magnus Ahlsten är en drivkraft för regional utveckling och för det energiskifte som har skett och fortsätter genomföras på Gotland. Han en inspiratör för energiskiften i hela Sverige, därför väljer vi att ge Magnus Ahlsten Jan Häckners bioenergipris 2021.