Förbud i hovrätten för Gofab Design att sälja badkaret Noette

Svedbergs tillverkar och marknadsför badkaret Oval som skyddas genom EUs så kallade gemenskapsformgivning. Bolaget uppfattar att Gofab Designs badkar Noette såväl utan som tillsammans med blandartorn gör intrång i Svedbergs ensamrätt.

I januari i år stämde därför Svedbergs vid Stockholms tingsrätt Gofab Design för intrång i företagets skyddade design. Den 19 mars beslutade tingsrätten att förbjuda försäljningen av badkaret Noette ensamt tills målet är avgjort. Därigenom lämnade tingsrätten Svedbergs yrkande om förbud också mot användning av badkaret Noette tillsammans med blandartorn utan bifall.

Efter överklagande av Svedbergs till Svea hovrätt, har nu hovrätten valt att gå helt på Svedbergs linje och beslutat att tills målet är avgjort, förbjuda Gofab Design, vid vite av 500 000 kr, att tillverka och marknadsföra badkaret Noette även tillsammans med blandartorn.

Till skillnad från tingsrätten anser hovrätten att skyddet av en formgivning även ska omfatta fall där formen ingår som del i en annan produkt även om den som helhet ger ett annat helhetsintryck. Med konstaterande av detsamma som tingsrätten om själva badkarsformen, finner därför hovrätten det sannolikt att även badkaret Noette som en enhet tillsammans med blandartorn gör intrång i Svedbergs skyddade formgivning.

Svea Hovrätts beslut meddelades den 28 juni 2010 i mål nr. Ö 2912-10

• badkar