Produktlanseringar från Svedbergs 2019

Svedbergs har alltid skapat hållbar badrumsinredning av hög kvalitet. I den egna anläggningen i Dalstorp är det gediget hantverk och noga utvalda material som gäller. Naturlighet och äkthet finns i Svedbergs DNA. 2019 går företaget lite längre än så. Nu plockar de bokstavligen in naturen i badrummet.

Naturligt att välja Svedbergs
Att skapa hållbar inredning för badrummet har Svedbergs gjort sedan början av sextiotalet. Det har alltid varit en självklarhet att arbeta med äkta och starka material som står sig länge. Till exempel används äkta träfanér till alla fronter som inte är målade.
Huvuddelen av Svedbergs produktion sker i Dalstorp, Västergötland. Där lever hantverkstradition sida vid sida med innovation och stilsäker design. Maskinerna är moderna men känslan av det gamla bleckslageriet, som allt började med för snart 100 år sedan, lever kvar genom bland annat hantverkskunskap och gedigna material.
-Vi skapar tidlös badrumsinredning med äkta och hållbara material. Inredning som består år efter år. Det säger Katja Eriksson, marknadschef på Svedbergs.

”I vår natur”
Att alltid ta fram enkel, funktionell och tidlös badrumsinredning görs både för miljöns och användarnas skull.
- Det handlar om omtanke om såväl miljön som alla som väljer att leva med produkterna hemma i sina badrum.
2019 är naturlighet och natur extra närvarande hos Svedbergs. Genom konceptet ”I vår natur” har årets nyheter fått namn med anknytning till naturen.
- Vi har låtit naturen inspirera oss hela vägen - i produktutvecklingen, produktionen och marknadsföringen.

En fri Forma
Bland nyheterna märks en ny underdel i möbelserien Forma, serien som enkelt plockas ihop så att den passar just ditt badrum. Möblerna kan hänga fritt. Högt eller lågt. Tätt eller långt isär. Man kan leka med former och skapa spännande ytor. Det blir mer rymd i badrummet och som en extra bonus blir det mer lättstädet. Det nya skåpet tar väldigt lite plats men erbjuder ändå bra förvaring.
- Vi ser utvecklingen som en hyllning till frihet. Känslan ska vara luftig, lite mer svängrum i badrummet helt enkelt. Bra för alla men extra skönt om man är flera som ska få plats samtidigt.
Forma-serien kan kombineras med SiD, Svedbergs individual Design. Det innebär extra många val när det kommer till bänkskivor, mått och tillval.

DK Nord i trä och vitt
Möbelserien DK, som formgivarna Morten Voss och Stinne Knudsen står bakom, har blivit en favorit hos många. Serien har ett exklusivt, rent och avskalat uttryck. Nya DK Nord har fått en design som förstärker det skandinaviska med en stomme i vitt och front i blond ek.
- Kombinationen av trä och vitt skapar en ljus och luftig känsla. Som den du hittar i den nordiska naturen. DK Nord är en hyllning till det nordiska ljuset.

Skoga - ett fall att falla för
Att vattenfall är en av naturens mest spännande uppfinningar är det nog många som tycker. Svedbergs har låtit sina nya duschväggar som fint ramar in de sköna stunderna i badrummet få namn efter vattenfall - stora som små. Skoga, ett av Islands största vattenfall, är först ut. Serien med duschväggar lyfter fint fram resten av badrummet och tar upplevelsen till en ny nivå.
Det finns många modeller att välja mellan. Även många olika sorters glas och handtag.
- Skoga duschväggar har smarta funktioner och praktiska lösningar. Precis som det är i naturen.

Kontraster med Sot och Snö
Med många år i branschen vet Svedbergs att detaljernas betydelse är stor. Varje liten bit är viktig.
- Nu finns Sot och Snö, svarta respektive vita produkter som förstärker helheten eller skapar spännande kontraster.
Det handlar om exempelvis tvättställsblandare, duschbatterier, hängare, gångjärn och handtag.
- Du kan höja upplevelsen genom att förstärka det nordiskt ljusa med vitt eller ta in lite spännande svärta. Låt detaljerna bli pricken över i:et i badrummet!

Nya badkar 2019
Även på badkarssidan finns det spännande nyheter. Exklusiva Savon är utformat i det förstklassiga materialet Solid surface, med hög slitstyrka och fördelaktiga hygienegenskaper tack vare sitt speciella ytskikt.
Rundformade Ume och rektangulära Eno är gjorda i akryl, ett material som håller badkaren fina i många år och gör dem lätta att städa.
Nyheten Reyk i gjutmarmor ger ett skönare bad tack vare materialets värmebevarande egenskaper.
-Gjutmarmor består av kristalliserade bergsmineraler, vilket för tankarna till naturens varma källor. Du får ett skönare bad som dessutom värnar om vår natur.

Samtliga nyheter släpps under 2019. Ni kan redan nu se dem i Badrumsboken

För ytterligare information kontakta:
Katja Eriksson, marknadschef, på telefon +46 73 828 19 71

Svedbergs startades 1920 som bleckslageri men övergick 1962 till att tillverka badrumsskåp. Under sjuttiotalet utvecklades badrumsmöbler och under åttiotalet började dagens inriktning, att utveckla, tillverka och marknadsföra det kompletta badrummet under egna varumärket Svedbergs. Företaget är marknadsledande i Norden på badrumsmöbler och utvecklar hela tiden sortimentet för att täcka alla behov som konsumenten har i sitt badrum. Moderbolaget Svedbergs i Dalstorp AB bedriver sin verksamhet i Dalstorp, Västergötland där merparten av produktionen sker.