Svedbergs droppar sju nyheter för badrummet

Svedbergs har inte legat på latsidan utan lanserar 2021 flera nyheter som inte bara gör våra badrum snyggare utan också mer smarta och funktionella. Johan Körner, designchef på Svedbergs, guidar oss bland alla nyheter.
– När det kommer till trender pratas det just nu mycket om det nordiska, minimalistiska och grafiska, det är hotellkänsla konsumenterna vill ha. Formgivning och valfrihet är fortsatt viktigt, liksom material där det tunna känns nytt och exklusivt. Det är något av allt det som har inspirerat oss på Svedbergs 2021.

Nya fronter på möbelserien Forma

Möbelserien Forma står för valmöjligheter. Kunden skapar sin stil genom att välja fronter, skåp, färger, material, bredder, djup och detaljer. En av nyheterna för i år är lådfronterna med integrerade grepp som skapar ett helt nytt uttryck.

Välj färgtemperatur på belysningen

Förbi är tiden då en belysning bara lyste. De från Svedbergs kan t.ex. skapa tvättställsljus (lyser ned på tvättstället) och stämningsfull bakgrundsbelysning. Vissa går att touchstyra, såväl ljusstyrka som färgtemperatur (perfekt t.ex. vid sminkning).

Mer förvaring åt folket

Går det att få för mycket plats till förvaring? Nej, säger Svedbergs och lanserar några smarta nyheter. Lådorna är fullt utdragbara, vilket innebär att hela lådans längd kan utnyttjas. Vissa möbelserier har öppen förvaring för att t.ex. skylta produkter och förpackningar som visuellt förhöjer den lyxiga känslan i badrummet. Och på en av förvaringsmöblerna går det enkelt att bygga till en sidoförvaring och på så sätt öka totalbredden. Hållare för fön, värmebeständiga ytor och inbyggd laddstation är också nyheter.

Egen lackeringsmetod för trä och plåt

Svedbergs har utvecklat sina egna lackeringsmetoder för optimal slitstyrka och kvalitet. DuraDry säkerställer fuktbeständigheten och livslängden på trämöbler. Och metoden för plåtdelar, EnduraDry, är baserad på nanoteknik. Det ger ett bra ytskikt som är extremt tätt och slitstarkt.

Fyra nya tvättställsblandare

Blandaren är en detalj som sätter avtryck för hur hela badrummet uppfattas. Även om utseendet är viktigt får fler och fler modeller nu också smarta funktioner. Det kan handla om sådant som helt enkelt gör livet lite enklare och bekvämare eller mer miljövänligt. Nyheterna 2021 heter Tron, Skule, Kebne och Ejer.

Duscha med stil och finess

Vi duschar inte längre enbart för att bli rena, det handlar lika mycket om design och funktion. Ett av Norges högsta vattenfall har inspirerat Svedbergs att skapa Langfoss, en duschserie med mycket glas och rymd. Tunna, grafiska profiler ger ett minimalistiskt och stilrent uttryck. Den vågformade textilen bidrar till en exklusiv och ombonad känsla. Andra nyheter 2021 är takduschpaketen Stuor och Yding.

Speglar skapar upplevelse

Speglar får en större betydelse för badrummets upplevelse. Speglarna Valje, Tived och Ista samt spegelskåpet Sarek är fyra spännande nyheter från Svedbergs 2021. Flera av dem går att få i olika storlekar och med smarta funktioner.

För ytterligare information och bildmaterial, kontakta:
Kicki Ljungviken, 0321-53 30 12
kicki.ljungviken@svedbergs.se

• badrum
  • dusch
  • badkar
  • badrumsskåp
  • badrumsinredning
  • badrumsspegel
  • handdukstorkar
  • spegelskåp

Svedbergs startades 1920 som bleckslageri men övergick 1962 till att tillverka badrumsskåp. Under sjuttiotalet utvecklades badrumsmöbler och under åttiotalet började dagens inriktning, att utveckla, tillverka och marknadsföra det kompletta badrummet under egna varumärket Svedbergs. Företaget är marknadsledande i Norden på badrumsmöbler och utvecklar hela tiden sortimentet för att täcka alla behov som konsumenten har i sitt badrum. Moderbolaget Svedbergs i Dalstorp AB bedriver sin verksamhet i Dalstorp, Västergötland där merparten av produktionen sker. Koncernen bedriver sin verksamhet under varumärkena Svedbergs, Macro Design och Cassoe.