Fång  är en besvärlig sjukdom som är mycket smärtsam.
Fång är en besvärlig sjukdom som är mycket smärtsam.

Fång ökar på vårkanten

I takt med att det gröna gräset växer i hagarna och betessäsongen tar fart, ökar risken för att hästar ska drabbas av fång. Förra året fick Sveland Djurförsäkringar in 196 skadeanmälningar avseende fång. Det är en besvärlig sjukdom som är mycket smärtsam.

På många håll i landet är våren redan här och många hästar får äntligen äta av det gröna och saftiga vårgräset igen. I de södra delarna av Sverige ser även sommaren ut att ha kommit. En baksida med det kraftiga grönbetet är att hästarna löper större risk att drabbas av fång.

- Fång är en smärtsam process i hovarna som kan orsakas av en rubbning i mag- och tarmsystemet. Tidigare drabbade det framför allt ponnyer och lite tyngre raser som islandshäst och kallblod. Men det har blivit allt vanligare att också andra typer av hästar får den besvärliga åkomman, berättar Per Josefsson, veterinär på Sveland Djurförsäkringar.

Trots intensiv forskning vet man inte vad som är den grundläggande orsaken till fång. Några av de utlösande faktorerna som man tror kan ligga bakom är bland annat överutfodring, foderbyte, för lite motion, överbelastning samt för höga sockerhalter i gräs.

Symtom visar sig främst i hovarna då det uppstår en inflammation som skapar smärta och hälta. Andra tydliga tecken är att hästen sätter bakbenen under kroppen och frambenen framför för att avlasta de smärtande framhovarna. Hästen kan få så ont att den knappt kan stå eller röra på sig. Det kan även bli så illa att hovbenet roteras eller att hovbenet sänks och går igenom sulan. Följden kan då bli att hästen måste avlivas.

Om hästen drabbas av fång en gång är det lättare att hästen får det igen. Som hästägare är det därför viktigt att i ett tidigt skede upptäcka sjukdomen för att kunna ge hästen behandling.

Sveland Djurförsäkringars tips till hästägare

• Var försiktig med foderbyten och se till att hästen vänjs successivt vid nya beten och foder. Under en viloperiod bör kraftfodergivan minskas
  • Motionera hästen regelbundet och utfodra i rätt mängd
  • Reglera mängden gräs genom att låta hästen beta med munkorg