Framsteg för vaccin mot pälsdjursallergi

Framsteg för vaccin mot pälsdjursallergi

Hundar inom äldreomsorg, särskilda boenden och som stöd i skolundervisning blir allt vanligare. Men så gott som alla initiativ till arbete med sociala tjänstehundar har mött motstånd; oftast ses allergi hos anställda som ett hinder. Glada nyheter är att forskare nu har kommit en bra bit på vägen att hitta ett vaccin mot pälsdjursallergi.

Att djur blir alltmer accepterade inom vård och omsorg är en positiv utveckling. Utbildade hundar som hjälpmedel har väldokumenterad god effekt på människor med olika sjukdomar och funktionsnedsättningar.

Vid Karolinska Institutet (KI) i Solna pågår nu forskning mot ett vaccin mot pälsdjursallergi, och man har kommit en bra bit på vägen. Att få fram ett vaccin är en tidskrävande och mycket kostsam process och på KI söker man nu ekonomiskt stöd från företag och stiftelser. KI forskar även parallellt om hur allergiframkallande olika hundar är och om det finns allergivänliga raser.

Finns det allergivänliga raser?

- Svaret på den frågan är definitivt nej. Det finns mycket stora skillnader mellan individer, men att det skulle finnas någon ras som är mindre allergiframkallande än någon annan har vi inte funnit några belägg för, säger Guro Gafvelin, seniorforskare på KI.

Givetvis spelar det roll hur välskött hundens päls och hud är. Ny forskning visar att under vår och sommar kan pollen samlas i hundpälsen och hypotesen är att det kanske är pollen och inte hunden som hos vissa framkallar allergiska reaktioner, vilket kan ge hopp åt dem som trott sig vara hundallergiker men inte fått någon reaktion på några tester för hundallergi.

- Hittills har vi analyserat prover från ca 400 hundar och sett stora individuella skillnader. Vi vet inte riktigt varför det är så stora skillnader och vi har inte funnit några samband mellan exempelvis hårlag och mängd allergen, berättar Guro.

Hur gör man för att underlätta för arbetande sociala tjänstehundar?

- Dels kan man numera testa hur allergen en hund är, det vill säga hur mycket allergiframkallande ämnen som finns i päls, hud och saliv hos en hund, och dels kan man hålla päls och hud så pass ren och fri från allergen att risken för allergiska besvär hos människorna som kommer i kontakt med hunden blir minimal, säger Bo Karlstedt, Medi-Tecs vd.

Nästa steg i arbetet är att ta fram ett test där den som är allergisk själv kan ta reda på vilka allergener man reagerar på. På så vis kan man matcha sitt resultat mot en lämplig hund, vilket visserligen inte är någon garanti för att man inte blir allergisk men chanserna att kunna umgås med hund – egen eller andras – utan besvär ökar markant.

- Det återstår några tekniska detaljer, men vi räknar med att kunna ha det här testkitet klart efter årsskiftet, berättar Guro, inte utan viss stolthet.

Källa: Manimalis