Jack Russel terriern Mocca är försiktig med vart hon sätter tassarna.

När våren kommer vaknar huggormarna till liv

När våren och värmen kommer smygandes så vaknar huggormarna till liv. Sveland Djurförsäkringars skadeavdelning har den senaste tiden fått in flera fall av hundar och katter som drabbats av ormbett. Ett allvarligt ormbett kan få förödande konsekvenser för djuret.

Huggormen är den enda giftiga ormen som lever vilt i Sverige och den finns över större delen av landet, särskilt vanlig är den i skärgården.

För det mesta blir katterna bitna i tassarna medan hundarna blir bitna i nosen eller i något av benen. Hur mycket gift huggormen sprutar in varierar, ibland är det ingenting och ibland en större dos. I de lindrigaste fallen blir den bitna kroppsdelen svullen och djuret reagerar med trötthet och vill ligga ner.

Vid ett allvarligare ormbett blir djuret ofta trött och svullnar upp kraftigt. Djuret kan även få försämrad blodcirkulation, kräkningar och diarré. De flesta återhämtar sig men ett huggormsbett kan i värsta fall få en dödlig utgång.

Vad gör du om ditt djur blivit biten?

Om du misstänker att hunden eller katten blivit biten är det viktigt att hålla djuret så stilla som möjligt för att begränsa att giftet sprids och kontakta veterinär omgående. Det kan vara bra att ge kortison som dämpar svullnaden om det är långt till närmaste veterinär.