NM i fälttävlan på Hovdala!

NM i fälttävlan på Hovdala!

I år kommer Hovdala International Horse Trials få NM status. Anna Wemlerth och Skyrup Country Club var med och arrangerade tävlingen första gången. Anna är mycket glad för beskedet där även de baltiska staterna finns representerade. Även i år är Sveland Djurförsäkringar stolt sponsor av tävlingen.

I augusti förra året kunde hästintresserade ta del av fälttävlan på elitnivå i de vackra miljöerna runt Hovdala Slott i Hässleholm. Tävlingsmomentet med terränghinder gick av stapeln vid Hovdala och momenten hoppning och dressyr var förlagda till tävlingsanläggningen Skyrup Country Club och dess hoppbana Sveland Arena.

Intresset för tävlingen var väldigt stort bland både ryttare och besökare. Uppemot 10 000 personer besökte tävlingen och i år hoppas Anna Wemlerth att besökarantalet ökar till 15 000 besökare.

- Det ska bli väldigt roligt att få arrangera NM i sommar. Eftersom det är ett NM så krävs det större resurser kring det sportsliga i år. Därför har jag tagit hjälp av förbundskaptenen Fredrik Bergendorf, landslagsryttaren Hanna Berg och sportchefen Anette Berg, säger Anna Wemlerth.