Ny teknik för friskare djur

Ny teknik för friskare djur

Det är inte så länge sedan som vi fick halsband med ljusdioder som gör det lättare för bilförare att upptäcka våra vänner i mörkret. Men tekniken går framåt. Den snabba utvecklingen inom mobilindustrin driver ner kostnader och ger oss nya tjänster. Ett exempel är tjänster som hjälper hund- och kattägare att förstå om vännen håller på att bli sjuk, och att minnas förändringar i deras beteende eller allmäntillstånd.

En sådan tjänst kan exempelvis vara internetbaserade hälsodagböcker för hund-/kattägare. De kan hjälpa dig till en bättre förståelse av ditt djurs hälsa genom att ge en överblick över hur viktiga hälsoparametrar förändras över tiden. Med den insikten kan det vara lättare att avgöra vad som är normalt och vad som kan vara tecken på sjukdom.

Har du koll på hur mycket ditt djur rör sig, och var?
En annan väg till friskare djur är att titta på hur mycket hunden/katten rör sig. Många rör sig för lite och drabbas av vällevnadssjukdomar. Då kan ett träningshalsband som mäter hur mycket hunden rör sig vara till hjälp. Det kan också vara till nytta för dem som vill se hur mycket vännen rört sig på dagis. Träningshalsband fungerar precis som ett träningsarmband till människor och finns från flera leverantörer.

Steget efter är halsband med positionering. Då kan man när som helst se på en karta i telefonen var hunden eller katten är. Det gör det lättare att hitta djuret om det har sprungit bort. Liknande halsband har använts en tid vid jakt men teknikutvecklingen har nu fått ner vikten på utrustningen och förbättrat batterilivslängden så att hunden/katten alltid kan ha på sig halsbandet när den är ute.

Detta är bara början på det som börjar kallas Mobile Health for pets och IoA (Internet of Animals). Smarta lösningar som kan öka djurs hälsa och välmående.

Delta i vår enkät!

Vi skulle vilja ställa några frågor till dig som är hund-/kattägare för att hjälpa utvecklarna av tekniken för husdjur samt se om detta är något som våra kunder skulle vara intresserade av att använda. Svara gärna på vår undersökning och få chans att vinna ett Svelandkit till dig och ditt djur. Undersökningen tar ungefär en minut att besvara. Vi behöver ditt svar senast den 22 maj.