Undvik att ge det där lilla extra godiset till katten

Överviktiga katter – ett allt större hälsoproblem

Övervikt har kommit att bli ett stort hälsoproblem bland våra katter. Övervikt leder inte bara till att katten får ett kortare liv och försämrad livskvalitet, det kan också medföra ett flertal följdsjukdomar och skador.

Precis som hos människor, beror övervikt på orsaker som för mycket mat och för lite motion.Om katten är överviktig kan den drabbas av överbelastning av leder, hjärt- och lungproblem samt ökad risk för diabetes. Det är ofta understimulerade innekatter som lider av övervikt till skillnad från aktiva utekatter.

Aktivera katten
Som kattägare är det därför viktigt att aktivera innekatten på olika sätt för att hålla djuret i bra form. Det kan man göra genom att erbjuda exempelvis klätterställningar. En annan effektiv metod för att en innekatt ska gå ner i vikt är att gå promenader med katten i koppel. Är katten kraftigt överviktig kan simträning vara en bra rehabiliteringsform.

Undvik att ge det lilla extra
För att förhindra att din katt blir överviktig kan du undvika att ge det där lilla extra godiset till katten. Vill man ändå ge något gott som belöning finns det lågkalorigodis som är speciellt anpassat till katter. Passa också gärna på att aktivera katten genom att låta den jobba för födan på olika sätt.

Misstänker du att din katt har överviktsrelaterade problem bör du kontakta din veterinär.