Totalt delades nästan 190 000 kr ut under 2016.

Tre stipendier till forskning om djurhälsa

Svelands Stiftelse för djurens hälsa och livskvalitet främjar vetenskaplig forskning och utveckling som har betydelse för djurs hälsa ur ett etiskt och medicinskt perspektiv. Varje år överförs en andel av årets vinst från Sveland Djurförsäkringar till stiftelsen. Totalt delades nästan 190 000 kr ut under 2016. Läs om stipendiaterna nedan.

Hjärtsjukdomar hos hundar

I en studie om mänsklig hjärtsvikt har det visats att kompletterande behandling med antioxidanten Q10 minskar hjärtdödligheten. Därför vill nu Liselotte Bruun Christiansen, veterinär vid Köpenhamns universitet, undersöka effekten av behandling med Q10 på hjärtsjuka hundar. Förhoppningsvis kan studien utveckla djursjukvården och förbättra livskvaliteten för hundar med hjärtproblem.

Förbättrad smärtlindring för kaniner

Det saknas tillförlitliga studier över hur effektiv smärtlindrande behandling är på kaniner efter exempelvis operation eller vid sjukdom. Det gör att de kan få otillräcklig smärtlindring och lida i onödan. Patricia Hedenqvist, veterinär och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet, har fått stipendie från Svelands Stiftelse för att forska i ämnet och bidra till kaniners välmående.

Honung som alternativ till antibiotika

En forskargrupp vid Lunds universitet har fått medel från Svelands Stiftelse för att göra en klinisk studie om hur honungsbins mjölksyrabakterier påverkar sårläkning hos hundar och katter. I en tidigare studie på häst visade sig honungen ha ett mycket positivt resultat vid läkning av mugg. Studien kommer att ske i samarbete med Din Veterinär i Helsingborg och deras patienter.

Nu är det dags att ansöka om bidrag till nästa års stipendium. Sista ansökningsdag är den 15 oktober. Läs mer här http://www.svelandstiftelse.se/