Både föl och sto får ett extra skydd i de nya villkoren i Sveland Foster. Foto: Laila Berglund/Fotoform

Hästarna får ännu bättre villkor hos Sveland Djurförsäkringar

Sveland Foster är försäkringen för dräktiga ston och ger extra skydd till fölet. Nu förbättras försäkringen ytterligare med bland annat högre ersättning för veterinärvård. Samtidigt tas ålderskravet bort i flera av hästförsäkringarna, vilket gör att även oförsäkrade hästar över 16 år får möjlighet till ny veterinärvårdsförsäkring.

Föltiden är en härlig och spännande tid, men mycket kan hända under en dräktighet. Stoet kan drabbas av sjukdomar eller olika typer av skador och då är det viktigt att det dräktiga stoet har ett bra skydd. Även fölet riskerar att få en sämre start i livet, då det löper större risk att drabbas av sjukdomar.

Några förbättringar i Sveland Foster är att veterinärvårdsersättningen ökar från 20 000 upp till 100 000 kr. Försäkringen får även en fast självrisk på 2 700 kronor. Om fölet dör eller måste avlivas höjs ersättningen för avlivning, omhändertagande och destruktion från 3 000 upp till 8 000 kronor.

- Vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre villkor och på det här sättet ökar vi skyddet och tryggheten ytterligare för både stoet och fölet. Vi arbetar ständigt med att utveckla våra produkter för att alla djur ska ha tillgång till en bra försäkring, säger Christine Ehrlander, skadechef på Sveland Djurförsäkringar.

Utöver de nya villkoren i Sveland Foster, förbättrar vi också Sveland Häst Maximal, Sveland Häst Favorit och Sveland Häst Special. Tidigare har försäkringarna haft en övre åldersgräns på 16 år för hur länge man kan teckna en ny veterinärvårdsförsäkring, men nu kan även den som har köpt en äldre häst känna trygghet att hästen har ett skydd livet ut.

De nya villkoren börjar gälla den 1 juni 2018. Läs mer om våra hästförsäkringar.

Kort om försäkringen Sveland Foster:

• 100 000 kr i veterinärvård.
  • Ersätter olycksfall samt enligt villkor angivna sjukdomstillstånd.
  • Fast självrisk på 2 700 kr och 20 procent i rörlig självrisk.
  • 150 dagars behandlingsperiod.
  • Valbar liv- och användbarhetsförsäkring.
  • Personolycksfallsförsäkring ingår.
  • Ämnen

Om Sveland

Sveland Djurförsäkringar är ett kundägt och renodlat djurförsäkringsbolag som grundades 1911. Vi utgör en gemenskap av hängivna djurägare i form av både medarbetare och försäkringstagare. Tillsammans hjälper vi varandra och bidrar till djurs hälsa.

Läs mer om Sveland Djurförsäkringar på www.sveland.se eller följ oss på Facebook.