Reining, Trail, Western Horsemanship, Ranch Riding och Showmanship at Halter är grenarna som kommer att avgöras i Sveland Western Cup. Bild: Bengt Ekblom

Ny cup ska aktivera landets westernryttare

Westernridning är en sport som fler borde prova på enligt WRAS, Western Riders Association of Sweden. Med en ny cup hoppas organisationen WRAS med huvudsponsorn Sveland Djurförsäkringar att fler ska få upp ögonen för sportens bredd. Sveland Western Cup kommer att avgöras på tio orter i Sverige och nivån bjuder in många till att delta.

Det är hattar, paljetter, boots och jeans som gäller när Sveriges nyaste serie Sveland Western Cup ska avgöras. Westernridningen kommer från USA och har funnits i Sverige sedan 70-talet. Årligen görs närmare 1000 starter inom WRAS i Sverige.

- Man kan tävla i närmare olika 30 grenar, alltifrån ridgrenar som påminner om dressyr till boskapsklasser och tidsgrenar, berättar Joakim Erlandsson på WRAS.

Sveland Western Cup kommer att avgöras i fem grenar; Reining, Trail, Western Horsemanship, Ranch Riding och Showmanship at Halter.

- Med den här cupen hoppas vi kunna uppmärksamma westernridningens bredd och få fler nyfikna och vilja prova på sporten, säger Therese Wijkmark, affärsområdeschef häst på Sveland Djurförsäkringar.

Den nya cupen kommer att avgöras på C-nivå vilket skulle kunna översättas till regional nivå inom övrig ridsport, detta tillåter många ryttare att delta.

- Alla kan vara med oavsett ålder, kön, hästras eller bakgrund. Jag skulle vilja påstå att alla hästar kan fungera som westernhästar, mest framgångsrika blir dem som är lydiga, lugna, avslappnade och nyfikna på sina uppgifter, säger Joakim Erlandsson på WRAS.

För Sveland Djurförsäkringar är westernridning ett nytt grepp.

- Det här samarbetet ska bli så kul. Westernryttarna är en ny målgrupp för oss och kan vi hjälpa till så sporten får en nytändning så är det en seger för alla. Vi hoppas såklart också att ryttarna i grenen ska upptäcka våra fördelaktiga försäkringar, säger Therese Wijkmark.

Sveland Western Cup kommer att avgöras på följande orter:

6 april Morf anläggning Motala Gota Western Riders

1 maj Fristadsbanan Borås Western Riders Sjuhärad Borås