Ledsen hund

Veterinärens rekommendationer - vad gör jag när min hund kräks och har diarré?

Att hunden blir lös i magen, kräks eller får diarré är en av de absolut vanligaste anledningarna till att hundägare uppsöker veterinär. Ofta är symptomen snabbt övergående och går att behandla hemma, men ibland kan det vara svårt att veta när man ska kontakta veterinär eller när det räcker med att ge egenvård. Sveland Djurförsäkringars veterinär Per Josefsson ger här sina rekommendationer.

Vad kan jag göra själv?
Börja med att bilda dig en uppfattning om hundens allmäntillstånd, alltså hur den verkar må bortsett från sin kräkning eller diarré.

- Om hundens allmäntillstånd är opåverkat och den är pigg och glad i övrigt kan du ge hunden så kallad skonkost i mycket små portioner flera gånger om dagen i ett par dagar. Exempel på skonkost är majsvälling, kokt vit fisk eller kyckling och sönderkokt ris. Det finns också speciella pastor och tuggtabletter på apoteket som förbättrar tarmbalansen vid magproblem hos hund.

- Hunden måste hela tiden ha tillgång till friskt vatten och det är jätteviktigt att den får i sig tillräckligt med vätska.

När ska jag kontakta veterinär?
Om hundens allmäntillstånd är påverkat, det vill säga att den är hängig, inte vill dricka, har feber eller har blod i avföring eller kräk.

- Om hunden kräks intensivt eller inte får behålla vatten.

- Om hunden inte blir bättre efter två till tre dagars egenvård.

- Om du tror att din hund har svalt något föremål eller förgiftats.

- Om du misstänker att din hund är uttorkad.

- Om hunden är mycket ung eller gammal.

Varför mår min hund dåligt?
Det kan finnas flera orsaker till att din hund kräks eller blir lös i magen. Till exempel kan det bero på:

- Att hunden ätit eller svalt något olämpligt.

- Foderbyte.

- Magkatarr.

- Parasiter.

- Virus eller bakterier.

- Stress.

- Allergi.

- Bukspottskörtelinflammation.

Recept på hemmagjord vätskeersättning till hunden:

1 liter vatten

1 matsked druvsocker eller honung

1 tesked salt

Om Sveland

Sveland Djurförsäkringar är ett kundägt och renodlat djurförsäkringsbolag som grundades 1911. Vi utgör en gemenskap av hängivna djurägare i form av både medarbetare och försäkringstagare. Tillsammans hjälper vi varandra och bidrar till djurs hälsa. Vi hittar alltid rätt försäkring för hunden, katten, hästen och smådjuret.

Läs mer om Sveland Djurförsäkringar på www.sveland.se eller följ oss på Facebook.