Luleå: Rekordmånga deltagare på gruvkonferens om säkerhet

Luleå: Rekordmånga deltagare på gruvkonferens om säkerhet

Många av de allvarliga olyckor som inträffat inom industrin de senaste åren har inträffat på grund av brister i information och säkerhetsrutiner när entreprenörer anlitats. På SveMins arbetsmiljöseminarium 2015 fokuserar vi därför på entreprenörssäkerhet och hur vi tillsammans kan förbättra säkerheten för alla. Rekordmånga anmälda!

Vad: SveMins arbetsmiljöseminarium 2015. Tema: Entreprenörssäkerhet
Var: Nordkalotten Hotell & Konferens, Nordkalottvägen 3, Luleå
När: 18 november 2015, kl 09:30 -16:00.

Dagen bjuder på exempel och diskussioner hur samverkan och säkerhetsrutiner mellan beställarföretag och entreprenör kan göras, vilka brister som finns idag och hur vi tillsammans ska skapa säkrare arbetsplatser. Några punkter ur programmet:

• Gustaf Seppelin Solli blev svårt skadad vid en kalkugnsolycka för några år sedan där han var anlitad som entreprenör för att utföra underhållsarbete. Gustaf kommer att dela sina erfarenheter
  • Exempel och erfarenheter av samverkan mellan beställarföretag och entreprenörer från olika företag och branscher t ex ABB, SSAB, Drillcon, NCC, LKAB
  • Forskning inom området
  • Lagar och regler
  • SveMins Arbetsmiljöpris 2015

Seminariet riktar sig till gruvföretag och entreprenörer inom gruvindustrin, t ex chefer, arbetsledare, fackliga representanter (skyddsombud), arbetsmiljösamordnare, FHV, myndigheter och andra med intresse för branschens arbetsmiljöfrågor.

Media välkommen!

Mer information och program här.

Pressakreditering: Emma Härdmark, kommunikationsansvarig SveMin, 0703466048. emma.hardmark@svemin.se

Vid frågor:

Cecilia Andersson, SveMin, tfn 08-762 67 19, cecilia.andersson@svemin.se.

Regioner

SveMin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, representerar ca 40 företag med 13 000 anställda inom produktion, prospektering och teknik. Vi arbetar med yttre miljö, arbetsmiljö, klimat och energi, infrastruktur, kompetensförsörjning, prospektering och branschjuridik.