Foto: Donny Cocacola/Unsplash

EU-förbud hotar föreningslivet i landets kommuner

Att spela fotboll året runt är en utmaning för länder med kallare klimat. Här har konstgräsplaner varit en uppskattad och betydande lösning, framför allt planer med ifyllnadsmaterial av SBR-gummigranulat (styren-butadien gummi) från utvalda återvunna däck, både utifrån funktion och behov. Materialets skonsamma, tåliga och stabila egenskaper har i över 20 år skapat förutsättningar till spontanidrottande året om i hela landet, och används idag i de flesta av landets 1300 konstgräsplaner. SBR-gummi har låg total miljö-, och klimatpåverkan, hög funktionalitet över tid, är ekonomiskt fördelaktigt, samt kan tas upp och återvinnas igen.

Nu riskerar ett EU-förbud leda till att användandet av SBR-gummi i konstgräsplaner inte längre är tillåtet, varken i Sverige eller Europa. Anledningen till initiativet att reglera användandet av bland annat SBR-gummi är för att minska spridningen av mikroplaster i miljön.

Varför pratar en svensk däckåtervinningsorganisation om konstgräs?

Svensk Däckåtervinning (SDAB) är ett producentansvarsföretag som utan vinst- eller tillväxtintresse sedan 1994 administrerar det lagstadgade producentansvaret för däck. SDAB marknadsför eller säljer inte återvunnet däckmaterial, men verkar däremot för att däckråvaran ska komma till så stor nytta som möjligt för människor och miljö, inom ramen för en cirkulär ekonomi. Verksamheten jobbar för att hitta bästa möjliga användning för samhälle och miljö för återvunna däck, där användning av SBR-gummi i konstgräsplaner är ett av flera exempel.

Mer information i form av fakta, statistik, forskningsstudier och nyhetsinslag finns att läsa på webbportalen "Den cirkulära spelplanen"

Frågan i lokalmedia